Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Krånglande hårddisk

Krånglande hårddisk

Jag skriver ett litet inlägg för att beskriva hur jag lyckades få igång en klånglande hårddisk.

# Det är en Seagate Barracuda 7200.2 på 80 GB. . Den är begagnad och använd några år och jag fick den av en bekant som var tvungen att köpa en ny HD till sin dator för att den bara klånglade.
# Jag lyckades få den att fungera ( vet ej hur ) och har sedan haft den som en extra hårddisk ansluten via en Easy IDE -adapter där jag ansluter den till ett USB 2.0 uttag på antingen den fasta eller den bärbara datorn. . Jag sparar bl.a. Ghost backup-kopior på den.
# Jag hade inte använt den på ca. fyra månader och när jag skulle kopiera över filer till den gick det inte att få kontakt med den längre. . Då provade jag att ansluta den via en IDE-flattingkabel i den fasta datorn men det gick inte heller. . Partition Magic hittade den inte heller. . Så jag tänkte att den är väl helt slut nu och blir skroten nästa.
# Men innan jag gav upp helt slog det mig att det kanske var ett "mekaniskt" problem. . Och uppenbarligen var det det. . För jag tog hårddisken och klappade ner den mot bordskivan, ungefär så hårt som när man slår näven i bordet. . Och sedan anslöt jag den via adaptern till USB-uttaget och "pang bom" datorn hittade den på en gång och allt fungerade som det skulle.
# Jag tänkte att jag skulle skriva det här lilla tipset om det är några fler som har gett upp med klånglande hårddiskar. . Det kan ju vara värt att försöka innan man kastar den.
. .
Antal svar på detta inlägg: 9
nu när du har fått igång den, ta och gör en backupp omedelbart.
stäng inte av den och låt den vila, risken är 50/50 att du inte kan få igång den igen om du stänger av den och låter den kallna.
och att din lilla klapp inte funkar nästa gång.

Men i nödfall så kan din metod testas.
om man har provat alla andra vägar.
orsakerna till ditt problem kan vara
klibbande läshuvud eller diskmotor, lödningar.
och inget du själv kan klara av, om du inte är hemastadd med dessa reparationer.
att dunka en hårddisk i hårt i nånting är ett säkert sätt att döda den på. Jag skulle kasta en sån där hårddisk eftersom den inte är värdnånting då den garanterat kommer gå sönder när som helst
Rob !
Den var ju redan "död". . Det gick inte att läsa från den hur jag än försökte.
Jag skrev inlägget bara som ett tips. . För övrigt använder jag den bara som en extra lagringsplats för Ghost-kopior. . Jag har även andra platser där jag lagrar sådana backup-image-filer. . Den kan säkert paja igen men jag tror mer som Göcke säger att det kan vara klibbande läshuvud eller diskmotor. . Men jag tänkte att innan jag skruvar loss höljet på HD´n och tittar in skulle jag försöka med att dunka den i bordsskivan och den här gången fungerade det. . Det var allt.
. .
Annons
Tänkte bara meddela att axes tips är ganska väl använt i IT-kretsar. Det är ett av de enda sätten att få igång hårddiskar som låst sej mekaniskt. En variant är att knacka - lite försiktigt - med skaftet på en skruvmejsel när den är inkopplad. Då hör man också när den snurrar igång.
Däremot håller jag med Göcke, det är inte säkert att det går någon fler gång, det kan vara sista gången.
Jag har själv använt "tekniken" några gånger på serverdiskar med gott resultat. Naturligtvis bytte jag omgående, men jag kunde rädda allt data.


/gandalfgrey
En hårddisk består ju av många komponenter, och vissa av dom komponenterna uppskattar en "smäll" andra gör det inte....

Läsarmar och läshuvuden och lager och elektronik tycker inte om dessa stötar....

Motorn är dock en av få komponenter i en HDD som inte har något emot det....

Risken att göra sönder något i disken är långt större, än möjligheten att laga ett problem, men om disken är gammal och informationen på disken inte är så viktig, så visst, jag köper konceptet, har själv gjort det vid ett tillfälle med framgång.

Men om det är viktig info på diskarna, så är det ett mycket dåligt alternativ i alla fall, då är det bättre att lämna över det till dom som kan.....

// x
Ja, axe den var kul, det med att klappa den i bordet. Säkert det enda jag inte har provat med med mina hårddiskar som lagt av. Men det är kanske dags att ta fram dem och prova. Tack för tipset!
"Krånglar datorn så lyft upp den en decimeter och släpp den i bordet"

Det rådet fick jag av en datatekniker för flera år sedan...så det brukar ju uppenbarligen fungera att ge grejorna en smäll om de inte funkar.

Nu vet jag att hårddiskar är känsliga för stötar, och detta ska visst speciellt vara så om de är igång, så en extern hårddisk ska man helst inte röra om den jobbar.
Kul att Du fick HD:n att fungera, men jag skulle nog byta ut den å det snaraste efter att ha kopierat all viktig information på den.
Det är elektroniken som har fått en tråd lös någonstans så klappa ej till eran hårddisk som denne trådstartare utan ta två rejäla plåtar med 9 hål utanför och dra åt hela paketet som vid däcksbyte och ni har en som fungerar ett tag,
men byt elektronikkortet där under så har i en ny hdd.
Jag återkommer till den här tråden "Krånglande hårddisk".
Jag tror att jag nu har hittat orsaken till att det inte fungerade med den externa hårddisken.
I min fasta dator har jag ett några år gammalt moderkort ASUS A7N8X och jag har nu upptäckt att USB-anslutningarna bara är USB 1.1 och inte som jag tog för givet USB 2.0.
Jag hade en USB 2.0 enhet som levererades med moderkortet men som jag inte hade monterat in i datorn tidigare. . Den sitter nu på datorns baksida och har en kabel som är ansluten till en kontakt på moderkortet. . Jag kom fram till detta när jag tog mig tid att studera manualen för moderkortet lite noggrannare. . Där stod det USB 2.0 Header (Optional). .
Jag kom som sagt slutligen fram till detta angående USB 1.1 o. USB 2.0 efter att jag hade anslutit hårddisken till min bärbara dator som är lite modernare och har USB 2.0 kontakter, för där fungerade Hd´n helt ok.
Som sagt , det är ofta bara "trial and error" eller snarare "trial and trial" som slutligen gör att man kommer på en lösning.
. .

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem