Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ostabilt internet

Ostabilt internet

Hej i förregår va jag tungen att dra ut routern från vår andra datorn , så igår fick jag igång routern efter många om å men ( vissade sig att jag kopplat sladarna fel ) sånt händer *S* iaf så idag märker jag att mitt internet är ostabilt om jag inte håller på vid datorn hela tiden så tappar jag anslutning kommer upp en liten ruta där det står att jag inte har anslutning och så är det två små rutor där jag kan välja om jag vill försöka igen eller vill arbeta offline .. kan det ha blivit nåt fel med routern ? tidigare har det inte varit så hade ingen nätverks anslutning en gång från att jag köpt routern men det va tydligen sånt som kunde hända . Hmm nån som vet va felet kan va ?? eller är det nåt annat ?

Jag va även inne på Telias sida och kollade efter driftarbete men här omkring Västra Götaland va det inget sånt
Tack på förhand :)
Antal svar på detta inlägg: 10
nu när jag satt å skrev det här så kom den rutan igen å jag tryckte på försök igen då går anslutningen igång , det här är iritterande :(
Hörs ju som om det inte kan vara annat än att någon sladd har dålig kontakt.
Har Du tryckt i allting ordentligt ?
Ja det har jag allt gjort , men jag kan ju se om det kan va nåt sånt

Tackar för tipset :)
Annons
Ojdå...det kan ha varit jag som läste fel Bea ! Läste det som att det bryts om Du inte HÅLLER PÅ datorn när du är på internet, alltså att du trycker på nåt....
Nu läste jag igen och såg att det stod håller på VID datorn, alltså jobbar oavbrutet... ...och det är ju då rakt inte samma som en kontakt med glapp.

Nu antar jag att Du har trådlöst, och det kan jag inget om, men när min anslutning har krånglat så har det oftast lösts med att jag kopplat ihop sakerna under exakt samma betingelser som när jag kopplade ifrån dem.
Alltså...var datorn igång när jag ryckte sladden så har datorn varit igång när jag kopplade ihop dem igen...om jag inte har följt det mönstret har det alltid krånglat och då har jag fått gå igenom alla inställningar igen innan eländet startat upp igen.
Sorry för felläsningen...

//Breeze
Hej Breeze , lätt hänt att läsa fel jag är ju inte så duktig på att folmurera mig heller så det får ligga hos mig *L* nej jag har inte trådlöst å nu så har det fungerat bra ett tag men jag tror faktiskt att jag strulade till det på nåt sätt igår innan jag kom på att jag hade kopplat sladdarna fel . Aha nu när jag läst va du skrivit så förstår jag va felet kan va , det är nog så att jag har just gjort det felet du beskriver att när jag kopplade i från så va datorn på men när jag kopplade ihop den sen då va den avstängd , då den inte fick kontakt me nät verket så gjorde jag ungefär likadant å testade på olika sätt asså ena gången va datorn avstängd nästa på *suck* nu har jag nog verkligen strulat till det ,, nå ja vad ska jag göra så att den blir stabil igen ?? villka inställningar menar du ?? Jag har en D-Link 604

Tack så hemsk mycke för svaren
Hej Hej , ja nu utan att ha gjort nåt speviellt förutom att trycka till sladdarna lite extra så har internet fungerat bra för mig , inga rutor om att det inte finns nån anslutning . Va felet egentligen va vet jag inte men är glad att det funkar nu

Det kanske tog ett tag för den stackars datorn att förstå va tusan det va som hade hänt

Bea !
Jag har då och då råkat ut för liknande problem. . Alltså att Internet-anslutningen försvinner. . De allra flesta gånger har det börjat fungera igen om jag stänger av strömmen till modemet och routern och slår på dem igen efter ca. en minut. .
Det här förslaget har jag ofta fått från support-ställena som jag har kontaktat. . Ibland har det också varit problem hos nät-leverantören. . Men det brukar för det mesta vara löst inom högst två, tre timmar. . Detta inträffar oftast när det är åskväder någonstans i omgivningarna. . Det behöver inte vara så nära att man hör det själv där man bor.
. .
Hej axe, jo jag tror oxå att det kan va ett ganska vanligt problem , ska tänka på det du skrivit nästa gång det blir så ( hoppas det inte blir så ) *L*

Jätte kul å snällt me alla tips !!! Tackar

Inställningarna jag pratat om är nätverks och internetinställningarna.
Det har hänt att en ruta som skulle vara tom plötsligt varit förbockad igen, varför har jag ingen aning om.
När saker strular kan man också som axe skriver boota om modem och router.
Ordningen man brukar gör det i är då 1. Modem 2. Router och till sist datorn.
Det är iallafall det rådet jag har fått.

Att jag trodde du hade trådlöst, Bea var då Du skrev att datorn hela tiden tappar anslutningen...tolkade det som om det var en dålig signal.

Bra att internet funkar som det ska nu....det var kanske som jag antog först, att nån sladd inte hade riktigt bra kontakt.

//Breeze
Aha ok då vet jag va du menade för inställningar Breeze , det är ju så att ibland när man ändrar nåt i datorn så får den ett eget liv *S* fast egentligen så är det nog bara så att den gör rätt men en annan inte riktigt vet va man gör å inte alltid minns eller vet :P så är det nog ganska ofta i mitt fall .

Jag tror just att jag gjorde det felet att jag drog ur routern först å sen dagen efter när jag skulle ha igång den andra datorn igen trodde att det skulle fungera att bara sätta tebx sladden som det va från början men så va det ju inte , tackar för att jag nu fått lära mig
1modem 2 router
Men visst tyckte jag oxå först att när den där rutan började dyka upp att det verkade som om datorn trodde det va trådlöst , nå ja jag vet att jag gjorde många fel tur iaf att det fungerar nu å jag har fått lära mig nåt nytt *L*

Tack så mycke för all hjälp :)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem