Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Startproblem

Startproblem

Hej och Gott Nytt år

Jag har problem att starta upp XP på min dator,varje gång när den är kall så får jag den svarta rutan där det står att datorn kanske stängdes av felaktigt eller fel maskinvara och man kan starta den normalt,felsäkertläge osv.

Efter en stunds trixande med felsäkert läge,datorns setup,starta med kommandotolk,boot CD så statar XP för att sedan funka klockrent även vid en omstart.Det verkar så att den går bra när den väl blivit varm för då är det inga problem att starta den.

Jag har uppgraderat BIOS,installerat om XP,bytt HD,bytt IDE kabel känt och rucklat på RAM minnen + alla kontakter så nu har jag slut på ideer.

Är det någon som har nån ide så vore jag tacksam.
Antal svar på detta inlägg: 7
Detta låter kanske VÄLDIGT långsökt..men ,men.

Jag minns att jag hade någon elektronisk pryl för länge sedan som betedde sig konstigt när den var kall men helt OK när den var varm. Problemet var en lödning som var dålig.
Vid uppvärmning expanderar metallen så att kontakten blir OK.

Testa att låta datorn stå på vid den svarta rutan efter start ett tag, starta sedan om den och se om den startar OK efter "uppvärmning".
Som sagt långsökt...

/Claes
Jag ska komma med lite mera info,när jag startar dator ser allt OK ut med Win XP loggan som kommer fram, men när den ska starta upp windows så då kommer jag till den svarta rutan.Den hittar ju XP men den startar ej XP.

Kan det var något fel på boot ini filen.

Claes ide håller jag på att prova nu ,tungt att kolla alla lödningar !!!

Finns det något diagonistik prog att köra ?
Nu har jag testat Clas ide och eftersom windows startar om efter 30 sek i den "svarta rutan" så hoppade den igång efter ett antal försök om jag bara lät den vara och den fick sköta sig själv.

Men det blir ju lika när den blir kall igen så en kall lödning är nog det troliga eller har någon en annan åsikt.

Tack Claes för tipset

//Anders
Annons
http://support.microsoft.com/kb/310353/sv

Prova felsäkert läge. Det är ju nytt år. Kanske därför
Efterlyser fler ideer om vad som kan felas,det verkar vara något knas just som den ska starta XP.

Några ggr har det hänt att när jag väl kommit in i XP så hoppar den ut och startar om ändå.

Var ska jag börja leta efter en kalllödning......
Har du provat att installera om XP som en "nyinstallation" och inte "uppgradering", eller hur det nu var? Eller det kanske hette fullständig installation?
Loan

Jag har provat med nyinstallation utan skillnad men tack ändå.
Det jag märk på sista tiden är att den även hoppar ur XP och startar om.
Är det någon som vet vad det är som händer då,tappar den kontakten med moderkortet eller något annat kort eller vad är det som triggar en omstart.

Datorn snurrar och går hela tiden så jag tror inte på någon glapp i strömdelen.

Finns det inget prog att köra och kolla vad som händer typ ett logg prog.

Ger snart upp

// Anders

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem