Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Bränning av olika DVD-format

Bränning av olika DVD-format

Jag skulle föra över bilder till en DVD-skiva, alltså inte till en CD-skiva. Jag köpte en dvd-skiva och skulle börja, men se det gick inte att utföra, det visade sig att dvd+/dvd- finns att välja på. Är man lyckligt omedveten så tänker man inte på sådant???!!!
Av en händelse pratade jag med en arbetskompis om detta, väl hemma så jag tittade igenom min beskrivning av min dator och fick till min glädje se vad som ska gälla för just min dator. Jag har en xp2000 och trodde att allt va´frid med detta, men ack ack. Den heter dessutom Fujitsu siemens och är anpassad för DVD+. Så nu jäklar ska det bli kopiering av...
Tack för ordet.
Antal svar på detta inlägg: 2
Det är alltid dvd-brännaren som avgör om den är komplatibel med dvd-/dvd+, inte själva datorn.

"-(minus) el. +(plus)

Philips, Sony, Hewlett-Packard, Dell, Ricoh, Yamaha är tillverkare som utvecklade +(plus), men funkar på andra

Panasonic, Toshiba, Apple Computer, Hitachi, NEC, Pioneer, Samsung and Sharp satte -(minus) på sina, men funkar på andra

Vissa äldre brännare kan ha problem, tex om det är "noname" brännare ( en av okänt märke)

Jag har en nec men bränner med +(plus) skivor och det funkar utmärkt, även om NEC har -(minus) som standard "

Sen kan vissa brännare ha svårt med olika dvd rom tillverkare. Men det ska man kunna kolla på respektive tillverkares hemsida.
Förr var det väldigt bökigt med vilka skivor och vilket format de var, men idag med en nyare brännare så brukar man inte direkt ha några problem med vare sig format eller vilken skiva man stoppar i den.

Jag har med de lite äldre maskinerna idag 6 DVD brännare och ingen av dessa har haft några problem men nån skiva jag stoppat i dem...men så har man ju också uppgraderat dem efter hand, de äldsta är nog inte mer än 2 år gamla. (3 NEC, 1 Philips, 2 Samsung)

Däremot så är DVD:n till TV:n lite kinkigare (Sony)...den tar inga Princo skivor (Budget) utan vill ha märkesskivor som TDK, Verbatim...så visst är det nåt att tänka på vad man väljer...

//Breeze

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem