Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

VHS in i datorn

VHS in i datorn

Jag har läst de tidigare inläggen om att ta in VHS, sina gamla videofilmer, till datorn för att där kunna redigera dom och spara över på en DVD. Det jag läser hjälper mig inte...jag behöver en ännu tydligare förklaring på hur jag gör.
Jag har ett Asus TV FM Card V399 i datorn samt ASUS Home Theater och(såklart Movie Maker) Dvd brännare samt möjlighet att även lägga in programmet Asus Power Director 3DE.
Men som sagt, rent praktiskt, hur gör jag??? Jag har de sladdar (om jag fattat rätt) som ska kopplas mellan videon och datorn/TV-kortet men som sagt hur får jag in, fångar videon till datorn och kan öppna det i ett redigeringsprogram och sedan bränna det på DVD:n??
Jättetacksam för tydliga instruktioner.
Mvh
Kabelina
Antal svar på detta inlägg: 8
Hej Kabelina...

Det första du måste göra är ju att ansluta DVD:n till ditt grafik kort, och eftersom jag antar att du inte har en Scart på det kortet så får du köra med en scatadapter och sedan vidare genom en S-VHS kabel in i kortet, eller om du tar ut signalen via komposit utgång med ljudet separerat ( Gul,röd,svart ).

När du har gjort detta så startar du upp program varan du fick med TV kortet för att söka efter inkommande kanal, och ser till att du ligger på rätt frekvens. När du har gjort detta och ser att du verkligen ser det du spelar upp på VHS:en i datorn, så kan du öppna movieMaker och därifrån välja att spela in från kortet, den inställningen gör du i programmetm alltså varifrån det skall spela in....

Lite basic beskrivning kanske, men det var ett tag sedan jag gjorde det här.....

// x
Kabelina:

Du skulle helst haft programmmet "Movies on CD o DVD" från Magix..då hade du haft en manual online + att det skulle medföljt en manual med programmet!

Nero 7.0 fungerar utmärkt för precis vad du frågar om.
Capture video heter funktionen.
Och du behöver köpa en kabel som har scart i ena ändan & gul, vit & röd hane i andra ändan+ 1st. 3,5 kontakt & röd & vit hona. Så du kan koppla mellan video och dator.
Lycka till!!
Annons
Gör som Xenix skriver. Du ansluter din VHS spelare till datorns grafikkort. Du bör ha en gul, en röd och en vit kontakt och sedan motsvarande på videon, alternativt så har du en scartadapter som du ansluter till.
Sedan, om jag minns rätt, så startar du Windows moviemaker och väljer "Fånga från videoenhet". Följ anvisningarna och så är det bara att börja spela in och sätta på videon.
Tack för alla tips! Jag hade tänkt lite fel från början tror jag och kopplat videon enbart till TV-kortet, inte till grafikkortet. Meeeen...
Nu får jag in bild från videobandet till Inter Video Home Theater men det går inte att se någon anslutning i Moviemaker. Om man har igång videobandet så hör man bandets ljud när man startar upp "fånga från videoenhet" men man ser ingen bild. Prövar man att spela in (fånga) sedan så är klippet både svart och utan ljud.
Något gör jag tydligen fortfarande galet...
Någon som har något fler tips?
Kablarna?
Scartkontakt av fel typ?
Nu har jag fått det att funka! Helt ok kvalitet dessutom. Tack för tips och råd. I Movie Maker går det inte men fungerar som sagt alldeles utmärkt i Power Director 3.0
Bra att det funkar, men jag förstår inte varför Moviemaker inte går. Jag har själv gjort på detta viset vid något tillfälle?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem