Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Sata och Ide

Sata och Ide

Jag undrar vad det är för någon skillnad på Sata och Ide hårddiskar?
Tack så länge!
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Sata(n) sägs gå snabbare!

Med andra ord den laddar snabbare och sparar snabbare!
MistyArrow, tackar, vet du om man kan ha båda sorterna i samma burk samtidigt?
SATA är snabbare.
har smalare och mindre och bättre sladdar och kontakter.
De är seriekopplade istället för parallel.
Du har bara en enhet per kontakt istället för som på P-ATA där du kan ha 2.

http://www.sata-io.org/ <-- där kan du läsa allt du någonsin vill veta om SATA
Annons
albin det beror på dit moderkort.
Fråga Rob istället om man kan ha bägge samtidigt!

Det borde väl gå förutom att den ena går långsammare!
Rob, jag vet inte vad det heter men det satt i datorn när jag köpte den för ca 4år sen och det är en siemens 2,4GHz med XP pro sp2, om det kan säga något.
Till albin1967:

Du kan köpa ett s.k. controllerkort, vilket är ett kort som kan hantera flera hårddiskar, och gör så att säga jobbet, istället för moderkortet. Ett controllerkort kostar några hundralappar, och finns för att styra antingen PATA/ IDE eller SATA-diskar.
Du hittar korten hos välsorterade datorbutiker. De brukar finnas med anslutningar för två eller fyra hårddiskar.

Det hela hänger på om BIOS kan hantera SATA-diskarna, och så verkar det ju vara fallet med din dator, om SATA-kabeln går från disken till moderkortet.

Normalt är det bara att ansluta en ny kabel, ytterligare en spänningsmatning (observera den nya kontakten - adapter kan behövas) och ny hårddisk.

Dock kan det finnas äldre BIOS som skrevs när SATA var nytt, och som försöker hantera både IDE och SATA. De verkar, trots uppdateringar, inte alltid full koll på vad som händer, framför allt om kortet kan hantera RAID-kopplade diskar också. (talar med egen erfarenhet från ett ASUS P4C800 deluxe).

Om det är som så att Du egentligen vill ansluta en "ny" IDE-disk, så skulle jag rekommendera dig att, för säkerhets skull, skaffa ett PATA/ IDE-controllerkort,

Stoppa in den i datorn, starta maskinen och se vid uppstart, att Du får ett tillägg i "boot-texten" från kortet.
Stäng av, anslut nu Din IDE-HDD till en av kontakterna, och boota om.
Datorn skall nu hitta Din HDD.

Egentligen är de här controllerkorten h-mla bra - om man alltid kör med ett controllerkort för samtliga HDD:ar förutom den med OS:et, och datorn är på väg att krascha, eller att man vill flytta över alla diskar till en ny maskin, så är det bara att lyfta över controllerkortet och hårddiskarna till den nya burken.
Klart !
Inget strul med att försöka rädda filer etc.

albin1967:
Informationen du gav säger bara att tillverkaren är siemens och vilken cpu den har plus OS(operativsystem)
Vad man behöver veta är vilket moderkort du har, alltså vilka funktioner som finns.
För att få reda på vad du har för moderkort; Hämta cpuz
www.cpuid.com/cpuz.php
Det är inte en installations fil utan du kör programet genom att dubbelklicka på exe filen. Under Mainboard ska du se vad ditt moderkort heter och vem som har tillverkat det.

Sen kan du gå in på tillverkarens sida och leta reda på din modell och där igenom se om du kan ha S-ATA diskar.
På samma gång lär du dig lite om vad som finns i din burk och det blir roligare, kanske?
Huckleberry, Tack för det det var faktiskt intressant att få veta lite om burken som man inte haft en aning om, men så kan jag inte Engelska så jag kunde inte få fram om man kan sätta dit en SATA disk i det moderkortet, modellen är D1451 på den Svenska siemens sidan gick det inte att söka på det men fick många träffar på Engelska sidan
Här är en bild på hur ditt moderkort ser ut.
www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02735.jpg

Som det ser ut så har du bara 2st IDE platser, alltså ingen SATA.
Det är ett väldigt litet morderkort om man jämnför med andra kort
tex detta som har 3 SATA
www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02736.jpg

Det finns bra böcker om man vill lära sig om datorer och dess kringutrustning
"Lättpocket " är en serie som är bra och lättläst
Tex "Lättpocket om PC-datorer"
På svenska och billiga, runt 100lappen och kanske kan lånas på bibban. Risken med att låna böcker om datorer på bibliotek är att de kan vara "gamla" med tanke på att utvecklingen går fort framåt.

www.pagina.se är utgivare av serien

Lycka till

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem