Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux för nybörjare

Linux för nybörjare

För att lätta upp stämningen och med risk för att Göcke går i taket startar jag en ny tråd!

Och då börjar jag med att säga att jag har ledsnat ganska rejält på Microsoft och funderar allvarligt på att byta OS ,

Men jag är ganska osäker på hur det funkar och vilket Linux OS man ska använda eftersom vad jag fattar det dom kan man inte spela spel eller använda andra Microsoftprogram!

Så då blir min första fråga:

1. Vilket Linux Operativsystem ska man använda som passar bäst ihop med microsoft och var laddar man ner det???
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

har du daemontools installerad så mountar du din ISO-fil och gör en copy to cd
eller har du ett brännarprogram som ser isofilen som en cdimage
så kan du bränna den den vägen
Göcke: det löser jag sen..men FÖRST måste jag veta vilken version jag ska ha och tydligen är det 6.10...men då blir den i engelsk version!
MistyArrow dumpa idén med att köra windows program. Jag säger inte att det är någon omöjlighet men antingen vill du köra windows eller så går du open source.

Det finns hur många bra guider som helst för nybörjare där ute, men eftersom du är mer intresserad av en ny skrivbordsmiljö än att lära dig hur linux fungerar så är Ubuntu alldeles utmärkt val det är bara att installera och köra och du behöver aldrig lära dig hur nånting fungerar.

Men om du skulle känna dig redan för att köra en linux dist på riktigt med inte allt för hög svårighetsgrad så rekommenderar jag debian. Ubuntu bygger på debian så något måste den va bra för, speciellt med tanke på den underbara APT.
Annons
MistyArrow:
Om du är van vid Windows där alla funktioner är färdiginstallerade bör du nog tänka efter lite innan du installerar en Linuxdistribution.
Där måste man installera allt manuellt vilket kan vara lite svårt om man inte gjort det förut. Drivrutiner mm. Har du väl fått det att fungera så är det stadigt och bra och absolut ett alternativ till Windows.
Linux & Windows är två olika OP-system och programmen är skrivna efter det. Men du kan inte räkna med att dina spel och program till Windows funkar på en Linux.
Jag rekommenderar Ubuntu som förstagångsinstallation.
Den finns på svenska.
Du kan ju köra det paralellt med Windows om du vill på en så kallad dualboot, så har du bägge operativsystemen på datorn och kan skifta mellan om du vill.

Lycka till!!
Ok..nu har jag fått ner Linux ubuntu från:

http://ftp.ds.karen.hj.se/pub/os/linux/ubuntu-iso/edgy/ubuntu-6.10
-desktop-i386.iso

Kan man bränna ner den på en Cd-skiva rakt av i Nero?
Tydligen kunde man det och det verkar ha fått plats på CD-skivan..

Då blir fråga nummer 2:

Måste man ladda ner en Webbläsare eller ingår det en webbläsare i Linux Ubuntu?
Och ska man då använd enbart Firefox eller vilken ska man använda?
(annars kommer man ju inte ut på nätet)
Oops!

Både Firefox och e-postprogram ingår tydligen i Linux.

Dåså!

Fråga nummer 3:

Måste man ladda ner Brandvägg och antivirus eller är det så säkert att inget sånt behövs eller ingår brandväggen också i Linux?
MistyArrow NEJ!

varken FF eller e-post klient ingår i Linux.

Men båda ingår i disten Ubuntu.
Rob:

Upptäckte att jag skrivit fel!

Du har rätt, dom ingår inte i Linux!

Dom ingår i Ubuntu!

Förlåt!

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem