Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

ComHem

ComHem

Min dotter har just flyttat inom Malmö. Hon har ett avtal med ComHem, det gäller något paket som de har, och betalar 299 kr i månaden.
På den nya adressen ville hon flytta med abonnemanget, men det gick inte, eftersom de inte leverar på den nya adressen.
När hon då vill avsluta abonnemanget, kräver ComHem henne på halva avgiften fram till september 2008, 2880kr
Tycker det är märkligt att de kan göra så, när det är de som inte kan fullfölja avtalet, undrar också om de har laglig rätt till att göra såhär.
Någon som råket ut för samma?
Antal svar på detta inlägg: 9
Micke03!

Det kallas för bindningstid, och är lagligt. Hade det funnits ComHem dit
hon flyttar, så hade det bara kostat flyttningsavgift.

Men så är det. Tyvärr.
Jag tycker inte det verkar det minsta konstigt. Det är hon som inte fullföljer avtalet. Det är tvärtemot väldigt generöst av ComHem att bjuda på halva kostnaden. Det betyder att de går back 149,50 varje månad.
Det betyder alltså att så länge man har ett kontrakt med ComHem så får man inte flytta till en lägenhet som inte de kan leverera till, för då får man betala för det.
I min värld så fungerar det inte så, och att de skulle gå back 149.50 varje månadkan jag inte heller förstå, de levererar ju ingenting.
Annons
Till Micke03 vill jag säga att man alltid ska ta reda på vad som gäller när det avser bindningstider m.m. innan man tecknar ett avtal. Avtalet kan se jättebilligt och bra ut men man ska alltid ta i beräkning att situationer ändras och då var kanske avtalet inte så billigt i slutänden.
Jag föreslår henne att leta upp en leverantör som inte har bindningstider varav ett är Bredbandsbolaget. Det har bara en månads uppsägning!

Kram Mirran
Micke03: Det är som Mirran säger, man måste kolla om man har bindningstid. Företaget lovar att leverera till den adressen du beställer till, de kan ju inte garantera att leverera till hela världen.
Det är samma sak med allt som har bindningstid mobil, digital-TV, telefon etc. Så det gäller att se upp med bidningstider om man inte är säker på att man skall bo kvar. Man skall tänka efter före man skriver på någon form av avtal.

Angående back 149,50 så funkar en ekonomi inte bara genom att täcka kostnader för om man levererar eller inte. De budgeterar naturligtvis med att få in 299:- varje månad och när de då bara får inte 149,50 så går de back 149,50 mot budget, omsättningen sänks, resultatet blir lägre, och aktieägare blir oroliga. En persons avhopp gör kanske inte så mycket, men man får se till den stora bilden. De förlorar alltså 149,50.
Jag får väl ge mig, om än motvilligt, eftersom jag fortfarande tycker det är ComHem som bryter avtalet, men hon har faktiskt övergått till Bredbandsbolaget nu, och ComHem har förlorat åtmistone 2 kunder, vilket känns tillfredsställande.
Jag förstår verkligen inte hur du kan tycka att de bryter avtalet. ComHem har väldigt begränsad täckning av bostäder i Sverige och det vet man ju när man ingår avtalet med dem. De lovar ju att leverera till en viss adress, då kan man inte hålla dem ansvariga för att man skall flytta.
Ahhhh...

Hade precis ett avbrott på 3 timmar..

Jippi...

Nu går det snabbare än nånsin!

ÄNTLIGEN!

Men man ska ju inte ropa hej ännu...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem