Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows Vista

Windows Vista

Äntligen så har Windows Vista släppts!

Jag har köpt en ny dator från Dell och funderar på att installera Windows Vista men det finns ju både 32 och 64-bitars version av Vista. Jag undrar, vad är skillanden på de båda versionerna och vilken ska man välja? Det finns ju också Vista Home Basic, Home Premium och Vista Ultimate, vad är skillnaden på dessa tre versioner och vilken ska man välja som en vanlig hemmaänvändare och då handlar det inte om priset på de olika paketen.

Tackar på förhand för era svar här på forumet.

/Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Läs här:
http://www.idg.se/2.1085/1.93622

Home Basic versionen är nog inte ett bra alternativ.

Jag skulle själv vilja se en snygg och enkel uppställning över vad som skiljer Premium, Business och Ultimate åt.

Har du 64bitars processor i din nya dator så är det det du skall satsa på. Tyvärr har inte alla programtillverkare anpassat sig till det ännu, men när de väl gör det så skall det bli riktigt bra.
Hittade en jämförelse nu

http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/n/
choose.mspx

Klipp & klistra länken om den är för lång
Frågan är väl om man inte får börja med att köpa ny dator innan man installerar Windows Vista
Annons
http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editions/choose.mspx

D
är har du en fungerande länk till en snabb översikt av dom olika versionerna...

Men lite krasst kan man väl säga så här....

Du surfar, leker med digitalkameran och mailar = Basic ( Behåll XP istället! )

Som ovan, men du gillar att spela också! = Premium ( Behåll XP istället! )

Du gillar datorer och sysslar med allt möjligt, typ bildbehandling, network streaming av ljud/bild, egna filmer etc = Ultimate ( Nu kan du fundera på att byta bort XP.... )

Min uppfattning är att man inte bör välja in Vista i sitt system som hemanvändare med befintlig dator, det är alldeles för nytt och kompabilitets problemen med hårdvara och program överstiger vida dom fördelar som operativsystemet kan tänkas ge dig i förhållande till XP.

Har man däremot datorn som en hobby och gillar att sitta och pyssla med nätverk, bilder, ljud, spel etc.. Why not ?

Räkna dock med strul i början då vissa komponenter i din dator måste bytas ut...

För att kolla om din dator är kompatibel med vista, så ladda ner verktyger från MS på denna länken...

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyorup
grade/upgradeadvisor.mspx

Du får klippa och klistra länken då den var ganska lång....

// x
www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/n/choose.mspx
Göckes länk är mycket informativ. Glöm inte ändra språk, samt kör
Windows Vista Upgrade Advisor. Jag klarade min dator som är ett par
månader gammal, men fick varning om vissa kompalitetsproblem.

Jag vågar nog påstå att ni som har en dator som är mer än något år
gammal, kommer att få problem. Så kolla ordentligt innan ni står där
en massa tusenlappar fattigare.

Då testade jag den billigaste uppgraderingen Home Basic, och har nästan
det nyaste som finns. Så se upp. Vill nog ge rådet . Kör XP så länge det
går.
Jag har kollat lite på vista men väntar nog 1år innan jag går över. Känns inte som den är 100% riktigt än och vad jag vet så finns det bara ett graffekort som är DirectX 10 kompatibelt för tillfället, vilket känns som viktigt då det är revolutionerande jämnfört med Dx9.
Inte många spel kör med Dx10 men det är på G. Fast då är det lika bra att köpa en core x4 cpu och värsta madderbordet. Speciellt om man spelar online i ligor och stegar som jag gör.

Vista bygger väl på väldigt mycket grafiskt gränssnitt och kommer suga musten ur datorns grafikkort?


Men alla ni som kommer köra med vista
GL&HF
vilket står för Good Luck Have Fun, om ni inte visste det
Jo, en 64-bitars xp eller vista kan hantera upp till 120 gig ram minne medans en 32 dito kan max hantera 4 gigabyte. Det är väl den största skillnaden. Jag har provat xp 64 och fick intrycket att min dator gick mycket, och då menar jag verkligen mycket fortare. Men droppen var när jag ointe kunde få min webkamera att fungera med 64 så jag bytte tillbaka till 32 bitars. Jag kan säga att jag har kämpat länge och tappert innan jag gav mig. Ja just det flashplayer finns inte heller i 64 och den behövs må du tro...
Huckleberry finns väl massor med grafikkort från olka tillverkare som stöder DirectX 10. eller syftar du på GPU? för då finns det väl bara två än så länge.

Nvidia 8800 serien.
Kan bara konstatera att Microsoft inte släppte Vista till konsumenterna före
Julruchen.
Någon anledning till det fanns det nog.

Och har man varit med ett tag så vet man att det är bra att lugna sig
när det släpps nya OS till konsumenterna från Microsoft.
Framförallt för de som inte är så haja på att se sambanden på problemen.

Det är ju nu vi kan göra klippen på nya maskiner med XP installerat.
och de maxade priserna på Vista-maskiner kommer.

Sen måste man dra en gräns i vilken version man önskar att köra i.
5st 32bitar eller 5st 64bitar är lite väl många versioner för en
normalanvändande datoranvändare att välja mellan.
risken är att det är plånboken som avgör, och man styrs in i en uppgradering.
Tanken är ju svindlande nu när alla versionerna finns på en och samma DVD
att man luras till att köpa den billigare licensen och sedan betalar en ny licens bara för att komma åt en funktion som saknas.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem