Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Office 97 och XP

Office 97 och XP

Har ett litet bekymmer med att när jag startar ett officeprogram genom att dubbelklicka på t ex en excelfil i ex utforskaren så startar programmet snällt men talar om i en liten ruta att filen redan används av mig och undrar om jag vill göra en kopia. Det uppstår inte när jag startar programmet och öppnar en fil "inifrån" programmet. Har någon nån bra idé?

Kör win xp professional SP2 och Office 97 (kanske inte är den mest lyckade kombinationen men det funkar iaf nästan)

Edit: jag klickar på avbryt i den lilla rutan så funkar det bra ändå.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Hmm, verkar vara ett problem som är relaterad till olika användare på din dator. Kan det vara så att excel sätts igång å någon annan användare när du startar datorn? (Om sådana finns). Jag vet andra som haft liknande problem med 97an, men då fanns det fler användare, eller så hade de flyttat över en massa excel-filer från novell-server. Då fick de det meddelande du skriver om.

Har du sparat filerna under ett annat OS. Då kan du kopiera dem och spara dem under XP så ska du nog se att det funkar sen. I annat fall kolla aktivitetshanteraren efter något som är öppet typ word 97 eller liknande, stäng den i så fall och prova igen.
Jag hade liknande problem på en server med terminal server och citrix metaframes men där var det skrivrättigheterna i servern som var problemet. Jag har bara en användare på denna datorn, jag var inne lite grann på det där själv med användare men eftersom jag är själv på den så... Lite kufiskt att det bara är när jag startar genom att klicka på ett dokument eller arbetsbok i excel.

Inga officeprogram autostartar i min maskin. Såvitt jag vet... :) Men jag har kollat både registret och services så..

Inget stort problem förvisso men likafullt irriterande :) Funderade lite på om DDE ska vara ibockat under filtyper eller inte. Men försöker jag plocka bort bocken där så säger den att den inte hittar t ex winword.exe
får du samma fel om du klickar en gång (markerar filen ) med vänster mus knapp och sedan högerknapp och väljer öppna med.
och får du det med alla office filtyper?
Annons
Ja det är samma fenomen då. Jag har inte testat alla officefiltyper men worddoc och excelfiler får jag detta felet med. Har för mig att accessfiler uppförde sig lite mystiskt också. Powerpoint funkar faktiskt som det ska. Antar att det är någon parameter i "filtyper" som ställer till det.
prova med att assosiera om doc filen till word
Har provat...

Vet inte om det kan påverka men jag kör min XP i win98 look. Jag får en känsla av att det är något skumt med sökväg. Iom att ppt-filer funkar tittade jag i sökvägen under filtyper och där var sökvägen annorlunda mot i doc-filtypen. Verkar som mellanslag eller långa namn i sökvägen påverkar. I sökvägen för ppt-filer i filtyp så var sökvägen \MICROSOF~3\OFFICE\POWERPOINT.EXE medan doc-filtyp har \Microsoft Office\Office\WINWORD.EXE. Den köpte inte att använda samma sökväg för doc som för ppt. Skumt...
ja någon skumt i installationen har du. någon mix av w98 och xp stuk.
har du försökt att reparera officepaketet. tex genom att lägga till eller ta bort komponenter
Kan ju prova att avinstallera hela OP och installera på nytt. Inte för jag tror att det skulle hjälpa men kanske. Jag tror att när jag installerade första gången hade jag två användare på datorn. Får prova ikväll, ska ta lite snapshots på jobbdatorn och kolla switchar och sökvägar och se vad som skiljer.
OP ? menar du XP då ?
tror att det räcker med officepaketet
Nja jag menade OfficePaketet :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem