Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bandbredd

Bandbredd

Jag har uppgraderat mitt ADSL från 2 MB till 24 MB men får bara ut ca 7 MB vilken tid på dygnet jag än mäter. Vad tycker ni? Skall jag vara nöjd med det? Eller skall jag bråka utav bara den med leverantören? Jag vet att bandbredden kan påverkas av mycket yttre och inre omständigheter men jag tycker att det är alldeles för stor skillnad på 7 och 24. Vad får ni andra ut av ert bredband mot vad ni har beställt?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

hur långt från telestation bor du? du måste nog säga till supporten för du kan nog inte få 24mb.jag har haft 24 från bredbandsbolaget ,men fick bara ut 17-18.
nu har jag bredbandsbolagets nya tjänst 20 pro 20/3 och nu har jag runt 18-19 ner och 2.56 upp,o jag är nöjd med de.
Vet inte hur långt det är till telestationen men när jag hade 2 MB mätte jag upp 2,09 MB nästan jämt och tycker då att det är konstigt att när jag beställt 24 får jag bara ut 7.
vilket program mäter du med?? har du brandvägg och virusskydd på när du mäter?? har du kört TCP optimizer?
Annons
Viktor !

Du skiver i din profil. Bor på Gotland i typisk landsbygd. Du kan vara glad
för dina 7 MB. Troligen har du en bra bit till telestationen. Då blir det så!!

kolla på www.alltombredband.se
kolla detta http://www.gotlandska.se/artikel.asp?ID=4708
Det är ungefär vad jag får ut med mitt BBB abonemang. Har också 24MB egentligen. I mitt fall så är det avståndet till kopplingsstationen som är för långt (fast det sades det ingenting om när jag beställde).

EZ
jo men du betalar väll ej för 24mb eller?
Leiake
Att jag bor på Gotland betyder inte att det är längre till telestationen än någon annan stans i Sverige. Grejen är den att jag mätte 2,09 MB när jag betalade för 2 MB men mäter endast 7MB när jag betalar för 24.

Azpen
Jag mäter med TPtest 5,02 med antivirus och brandvägg på. Det är ju så jag använder internet och vid 2 MB så funkade det ju. Nej jag har inte kört TCP optimizer, visste inte att det fanns men skall leta upp det.
ok testa att köra med tp test 3.12 , så får du se om de blir nån skillnad.
här har du tcp optimizer http://www.speedguide.net/downloads.php
OK. Jag hade redan hittat tcp optimizer men märkte ingen skillnad. Hämtade tp test 3,12 och fick då 1 MB uppströms och 7 MB nedströms på TCP men 18 MB på UDP. Kanske är det på UDP man mäter när man anger hastigheten från leverantören? I så fall får jag väl vara nöjd fast det är ju lite dåligt av leverantören om man mäter på UDP. TCP är ju det vanligaste och säkraste protokollet.
Men tack för hjälpen AZpen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem