Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlöst

Trådlöst

Jag har en sak som jag undra över!

Jag har ett bredbandsuttag i min lägenhet och ett abonnemang på blixtvik på 30/30 Mb. Nu undra jag om jag sätter ett trådlöst modem och ansluter det till mitt bredbandsuttag och kör med det, vilket jag gör nu, tappar jag då någon effekt på min hastighet?

Raj-Raj
Antal svar på detta inlägg: 9
du kan ju inte få högre hastighet än ditt trådlösa kan leverera.
eller den svagaste länken
Göcke: Jag undrar om det kan bli sämre hastighet! Högre kan det ju inte bli det förstår jag ju.

Raj-Raj
Hej,Raj-Raj!
De första trådlösa låg runt 10Mb så har du ett sådant förlorar du ju en del prestanda.
Nya ligger mellan 50-100 så då funkar det ju.
Annons
Du kan ju ha ett nrtverk som klarar 100/100, men sen kan det ju förekomma vissa störningar i ett hus som väggar och dyl. så du kan nog räkna med att tappa lite om du inte har några hinder mellan router och burk.
Raj-Raj: Om du använder en router för 54mbit/s eller snabbare så skall du rent teoretiskt inte förlora hastighet (borträknat att flera datorer kan dela linan då). Dock är det så att vissa routers sänker hastigheten något ändå.
Jag kan tänka mig att detta hänger ihop lite med priset på routers.
Jag har ett trådlöst modem som jag har köpt genom Bredbandsbolaget eftersom jag hade de innan som ADSL operatör men har flyttat till en lägenhet med ett bredbandsuttag i. Modemet är ett XAVI X5258-P2.

Det ska inte vara några problem att köra det i mitt bredbandsuttag som jag har 30/30 från Blixtvik?

Raj-Raj
Men i praktiken så förlorar man alltid hastighet när man kör trådlöst. Även om man har stationen bredvid datorn
Är det någon som vet vilken server man ska välja när man ska köra ett TP-test, jag har Blixtvik i mitt bredbandsuttag 30/30?

Raj-Raj
Det får nog bli IP-Performance, om du kör 3,12. Finns inte din operatör med
på listan, så tror jag man skall köra den.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem