Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Lan kabellängd

Lan kabellängd

Man säger ju max 90 meter på kabel (cat 6) vid fast installation + 10 m patchkabel för att få fungerande lan. Har någon här provat med längre avstånd? 120, 150 m? Hur funkade det isf? Tacksam för inputs i ämnet.
Antal svar på detta inlägg: 4
om du skall ha max hastighet på din kabel . håll dig innom kabel längderna som rekomenderas. annars så måste du även testa olika boxar i ändarna.
för att kunna se resultaten i jämförelser.
För de kommer också att ge olika resultat.
Jag har en längd som blir uppemot 100-110 meter och behöver inte ha mer än 10-15 Mbps. Men vad menar du för boxar i ändarna? Jag har i mitt fall en kamera i ena änden och en switch i andra. Jag är i gränstrakten av maxlängd och skulle vilja slippa dra fiber tänkte jag. Jag menar 90 meter kan ju inte vara statiskt att signalen dör på 91 meter. Tycker att det borde finnas någon form av repeater som man kunde stoppa in på 50-75 meter och öka räckvidden lite om nu 90 + 10 är en så kritisk gräns. Hur är det förresten med gigabitnät över cat6, där kör man väl på alla 4 paren vilket borde göra att man kan köra lägre hastighet på längre sträcka?
det finns repeatrar. att koppla in.

och kör du på en cat6 kabel och 10Mbps så är avståndet längre på kabeln.

Men det är din utrustning i ändarna som avgör om de kan jobba med lägre
nivåer i kabeln.
Du behöver titta på specen för den kabel du har.
och sen leka lite med try and error , för att se om din utrustning klarar det.
( med boxar menade jag just din utrustning )
Annons
Jag har som längst 104 meter mellan en HP procurve switch och en PC, det funkar. Tror att det blir massa kollissions och i och med det massa omsändningar som du kommer att märka om det är för långt.
Sätt en enkel 4portswitch halvvägs, den hastighetsförlusten lär du inte märka i din applikation.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem