Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Minska storlek på Word-fil

Minska storlek på Word-fil

Hur gör jag för att minska storleken på en Word-fil med bilder?
Antal svar på detta inlägg: 3
Du kan ju pröva med att öppna word och skriva i "hjälpen" -komprimera worddokument - så får du en del förslag beroende på vad du skall använda den komprimerade filen till.
Det primära brukar vara att minska storleken på bilderna, INNAN, man lägger in dem i i dokumentet.
Ett tips kan vara att från Microsofts hemsida, ladda ned ett litet program som gör att du enkelt kan ändra storleken på de bilder du vill ha med i dokumentet. Jag har för mig att programmet heter något i stil med Microsoft reziser eller dyl. Installera det och du får då ett alternativ när du högerklickar på en bildfil.
Programmet är inställt på att INTE radera originalfilen, utan skapar istället en kopia.

En annan viktig sak är, att när du jobbar med ett dokument i Word eller Powerpoint, så har detta tendens att bli större och större varenda gång man sparar dokumentet. Därför så bör du testa att välja spara som och byta namn på dokumentet, så brukar filstorleken minska.

Jag skapar varje vecka ett informationsdokument med Powerpoint på jobbet, och i regel så börjar jag jobba med detta redan på måndagen med att lägga in lite text och bilder osv. På fredagen när jag ska presentera informationen så sparar jag alltid detta i ett annat namn och då krymper ofta filen med flera megabyte.
Image Resizer
finns under fliken Powertoys
" http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx "

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem