Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Intresserad av Scype

Intresserad av Scype

Kan någon berätta lite för mig om Scype, hur det fungerar, kostnader m.m. Betalar man uppkopplingsavgift, minuttaxa, anslutningsavgift.

Kan man enbart ringa de som är anslutna till Scype, och kan man slopa sitt andra abonnemang på Telia, och ha lika goda möjligheter att ringa.

Intresserad av allt i denna fråga.
Antal svar på detta inlägg: 8
Hej! använder SKYPE flitigt och håller kontakt med vänner i USA, Asien. Har en webbcamera så det är som att sitta mitt emot varandra och tala.
Om Du har ett SKYPE namn så kostar det inget att ringa till andra som också har SKYPE namn. kolla http://www.skype.com/intl/sv/ så får du säkert svar på alla frågor du har. Om du ringer vanliga telnr kostar det, fastän detär billigare än standardtaxor.
Du behöver ha ett bra Headset tex Longitech med mikrofon och helst webbcamera. Snackade med en vän i La Jolla (CA) och det var utmärkt ljudkvalité och bra bild. Fick se hans barn som jag inte set på 15 år. Ser stora möjligheter med SKYPE.
Hej Micke03...
...jag har ställt samma fråga här en gång innan. Om du söker i forumet på skype (felstavat ) så kan du se vad jag fick för svar.
Lycka till
//marie
Att ringa mellan två datorer som har skype installerat kostar ingenting.

För att ringa till ett vanligt telefonnummer får man aktivera funktionen SkypeOut. Detta fungerar som ett pott-abonnemang. Dvs man betalar in pengar i förtid som man kan ringa för.

Med funktionen SkypeIn går det också att ringa från en vanlig telefon till din dator. Du får då ett telefonnummer som gör detta möjligt. Denna funktion är avgiftsbelagd.

Priser kan du kolla på Skype´s hemsida.

Istället för headset som Pongot nämner(rättning logitech heter företaget) går det lika bra med fristående högtalare och mikrofon eller en särskild telefonlur anpassad till skype. Dessa finns både som trådlösa och för att koppla till datorns USB-uttag.

Om man har behov av att ofta nå sjukvård eller liknande så kan det vara värt att tänka på att skype inte fungerar då strömmen går eller Internetanslutningen bryts. (men de flesta har väl mobil nuförtiden)

Själv kör jag bara vanlig skype mellan datorer (och har sparat mycket pengar på detta om man förutsätter att jag hade pratat lika mycket annars).
Annons
Nu har jag laddat ner Scype, kan någon rekommendera ett passande headset, jag har sett priser på mellan 200 och tusen kronor, är det väldigt stor skillnad mellan den billigaste och en dyr?
Micke03:

Neeeeej, änvänd INTE datorhögtalere & mic.! Det går inta alls lika bra. Den du pratar med får ett eko som heter duga. Välj då hellre Telamundos 2:a förslag med en "Skype-telefon" eller, som PonGot skriver, ett bra headset. Har använt Skype sen det var 18.000 användare. Idag är det 9.800.000
Tyvärr, har ljudkvaliteten försämrats med takt med fler användare, men jag vet att de jobbar på det. Trots detta är det ett fantastiskt program... och jag rekommenderar det.

Lycka till!
(läs på skype.se... där finns alla dina svar)
... jag har använt, i snart 1 år nu, ett headset från Biltema (69 kr) Fungerar 100%-igt! Bra mic. och bra ljud. Finns ingen anledning till dyrare
Zacko: Du har rätt att det kan bli rundgång men jag har använt det länge, utan några som helst problem. Antar att min mic är tillräckligt riktad för att inte ta upp ljudet från högtalarna.
Ja, det kan vara så Telamundo... men de flesta har bara en vanlig "datormic" och dom är inte speciellt riktade.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem