Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Krångel med Excel

Krångel med Excel

Jag skriver i Excel. I kol. A har jag rubriker 33 st. I kol B + C har jag siffror 33 st. Nu kommer problemet: i kol D går allt som det ska i 29 st men när jag kommer till rad 30 noteras siffrorna jag slagit in, men när jag går till rad 31 ändras rad 30 till t.ex 4-feb. Då går ja g tllbaks till rad 30 och läser då uppe i fx t.ex. 1916-feb-04 07:55:32. I rad E F osv blir det lika dant. Fortsätter jag med rad 31 är den som den ska vara. Tacksam för hjälp.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Gå in och formatera celler, under fliken tal sätt där till det formatet du vill ha. Kolla vad det är för format i de celler som funkar och sätt samma i de andra.
Annars kan du ta den knappen i verktygsfältet som ser ut som en pensel och klicka på den cell som har rätt formatering (dvs inte datumformat) och sen så klickar du på den cell/de celler som du har fel format på.
Tack så mycket för hjälpen. Svens verkade lite för svårt för mig med mina dåliga kunskaper så jag provade på blueld_1:s förslag och det gick hem. Förvånad över att ni är så duktiga har ju inte ej chans att själv klura ut sådana grejer. Än en gång TACK.
Annons
ett högerklick i cellen/cellerna får fram menyn där du kan välja formatera celler, skulle kanske nämt det också bra att de löste sig
Kul att det löste sig för dig Seggre95!
Jobbar man med Excel hela dagarna så lär man sig till slut en massa saker. Jag brukar säga att Excel kan göra allt förutom att diska o klippa gräset!
Inte tröttnar jag på Excel i jobbet heller utan jag kör hela min privatekonomi i Excel också, men det är väl en arbetsskada, haha
3vlig helg!
När vi ändå är i gång skulle jag också vilja ha reda på varför man inte kan ha två Excel i gång samtidigt, det kan man ju med vanliga Microsoft filer. Hoppas jag förklarat mig riktigt, tänk om ni vill planka delar i ett excel och föra över till ett annat. Själv har jag gjort det, men det är långsökt tycker jag,att man måste släcka ned det ena, innan man kan få upp det andra.
Ha en en trevlig helg.
Seggre95 - inte kunna ha igång 2 excel.
Det ser ut som du lever lite i den gamla Dos-tiden. Det har jag också gjort men blev överlycklig när jag upptäckte finessen med Windows.
När du startar Excel och öppnar en Excelfil, får du dess dess filamn i namnlisten. "Planka delar" - om du har din Excel-fil öppen där du har dina data du vill planka så klicka på Nytt då öppnas en ny bok i Excel.
Då kan du via Aktivitetsfältet längst ner gå mellan dessa böcker.
Gå till din bok du vill planka ifrån, markera, kopiera och
gå via Aktivitetsfältet över till den nya boken och klistra in där.
M a o så behöver du inte släcka ner som på gamla Dos-tiden.
Har jag uttryckt mig förståeligt? Kom igen annars.

Seggre, öppna en excel-fil först sedan öppnar du en till. Under rubriken "fönster" kan du växla mellan de båda excelfilerna.

I min XP kan jag inte göra som Birger skriver. Jag har bara en flik med Excel i aktivitetsfältet även om jag har två excel-filer aktiva. Under "Fönster" måste jag växla mellan två filer. Kanske är olika om man har nyare än Office-97...
Seggre95 - Du kan även maila mig och diskutera dina Excelproblem. Skickar du en problemfil till mig så kanske jag kan hjälpa dig den vägen. Jag beundrar att du vid din ålder försöker få ett grepp på Excel.
Ytterligare en fråga. Om man vill ha olika färger per rad (typ gamla hederliga tabulatorpapper) och t.e.x infogar en ny rad så tappar man radfärgen. Samma om man har en kolumn som man adderar totaler i och klickar (så att man får + tecknet i höger hörn) och drar för att få kolumnen att fortsätta nedåt, blir bakgrundsfärgen samma som den som finns i raden där man klickade. Kan man på något enkelt sätt få varannan rad att få skilda bakgrundsfärger då man redigerat nya rader resp. dragit ner totalkolumnerna. Har svårt att följa dokumentet annars, undrar BoboSlacke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem