Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Krångel med Excel

Krångel med Excel

Jag skriver i Excel. I kol. A har jag rubriker 33 st. I kol B + C har jag siffror 33 st. Nu kommer problemet: i kol D går allt som det ska i 29 st men när jag kommer till rad 30 noteras siffrorna jag slagit in, men när jag går till rad 31 ändras rad 30 till t.ex 4-feb. Då går ja g tllbaks till rad 30 och läser då uppe i fx t.ex. 1916-feb-04 07:55:32. I rad E F osv blir det lika dant. Fortsätter jag med rad 31 är den som den ska vara. Tacksam för hjälp.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Bobo, enklaste tycker jag är att klicka på radnumret till vänster och hålla ner ctrl och fortsätta klicka på de rader man vill "färga" och när alla är markerade klicka på färgpytsen...

Samma sak med kolumner eller klicka på enskilda celler på samma sätt.
Tack Tompaxox.
Jag skulle vilja ha ett ännu enklare sätt. Bara tala om för Exel att jag vill ha varannan rad i olika bakgrundsfärg och slippa markera varje rad. Det är väl för enkelt för Mocrosoft.
Om man har sina ekonomiska transaktioner i ett exel-ark händer det ofta att transaktionerna inte alltid kommer i samma ordning från banken, som man själv registretar dom och så tappar man bakgrundsfärgen. Infogar en ny rad och sen är bakgrundsfärgen sabbat därefter. Två lika och sen varannan. Tänk om man kunde tala om att det ska vara varannan rad vit och varannan rad gul, tex.
BoboSlacke
Annons
Kan du inte bara infoga data (klistra in) i de färgade fälten där du vill ha dem? Alternativt om du har ett blad med formler och bara vill ha över värdena, använda "klistra in special" med högerklicken i de celler värdena ska in.
Seggre95 och Tompaxox: Om ni har två eller flera Excelfiler igång men inte får upp mer än en fil att klicka på i aktivitetsfältet så kan ni ordna detta så här: Klicka i rullgardinsmenyn på:
Verktyg -> Alternativ -> Visning
Under denna flik bockar ni i den lilla bocken som finn uppe till höger med texten "Fönster i Aktivitetsfältet" efter. Sedan har ni "flera filer igång".
Tycker själv att detta är kanoners istället för att behöva växla via Fönster-menyn.
Tack för tipset men i min Excel97 finns inte den möjligheten, rutan finns inte. Åtminstone inte där.
Tompxox:
Om du högerklickar på aktivitetslisten och väljer ordna fönster sida vid sida eller om du väljer ngt annat alternativ när du har 2 filer öppna så visas dom precis så som du valt.
tejay4u, det funkar inte heller. Då hamnar alla aktiva program på skärmen samtidigt. Jag har office2000 på jobbet och där, åtm i word, har jag två flikar i aktivitetsraden om jag har två öppna dokument men inte i 97:an. Kör XP Pro på båda ställena.
Nu har jag fått många nya tips, alla lyckades jag med. Fick lära mig något nytt när jag ville spara dessa tips. Redigera finns ju inte med i Forumet, OK tänkte jag då får väl skriva av alla tips, men först prova jag med att blåfärga det jag ville ha och det gick ju bra, att jag sedan lyckades finna Kopiera under SIDA var bara rena lyckträffen, men ibland har man ju lite medvind. Tusen tack nu kan jag ha uppe så många Excelprogram som jag har plats för på skrivbordet.
Ännu ett litet tips Seggre. Att klicka lite överallt på menyer och knappar för att kopiera och klistra in är lite bökigt ibland. Använda kortkommandon med tangenter är många gånger både snabbare och enklare.

ctrl+c=kopiera
ctrl+v=klistra in
ctrl+x=klipp ut
ctrl+p=skriv ut
ctrl+a=markera allt

att blåfärga kan man göra genom att dubbelklicka på ett ord så blir det blått, klicka en gång till blir hela textstycket blått.

det finns många fler men dessa är de jag använder mest

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem