Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Extern HD

Extern HD

Hejsan alla!

Min systers pojk köpte en ny dator för ca halvåret sen, nu köpte han en extern hårddisk och kopplad in på 250Gb men den visar bara halva 130Gb ca.
Är det någon här som vet vad felet kan ligga?
Antal svar på detta inlägg: 7
Jag är inte helt säker men en av mina bekanta har råkat ut för samma sak. I hans fall berodde det på att han har reserverat en del av HD:s partition (antagligen av misstag).

En annan variant kan vara att han faktiskt inte har köpt en 250 gb hårddisk utan en på 130 .

EZ
Hej EZ!

Hur gör han för att kolla det?

Han har formaterat HD i NTFS, och det hjälpte inte.
finns inga 130gb diskar och har aldrig funnits.

Datorn kanske inte har stöd för diskar större än 130gb därför visas inte mer, vet inte hur det fungerar när disken är extern med om den satt i datorn så kan det vara så coh då behöver bios uppgraderas.

Eller så är det som ElectricZombie säger att han bara partitonerat upp 130gb av disken.
Annons
Jag förmodar att Rob har koll på det här med marknaden för hårddiskar. Det verkar som om en sådan disk inte finns. Därför tror jag fortfarande på att han har partitionerat disken.

Gå in på diskegenskaper och kolla in det. Där borde stå kapacitet och andra uppgifter. Läs också på manualen, det brukar vara det enklaste

EZ
Här fanns lite som kanske kan vara till nytta

http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=554794
Hej!

Nej han har inte partitionerat den, han pluggade in den i USB och formaterade den i NTFS, men visar bara ca 130Gb ska vara 250Gb, jag har själv köpt en 250Gb och en 500Gb Externa diskar och bara pluggat in i USB och dom har visat hela stoleken (nästan) men så brukar det ju vara. Han har en nyare dator än jag, min är ca 3-4 år gammal och hans är ca halvår gammal.
högerklicka p "den här datorn" och hantera, diskhantering och se vad det står där. Återkom med uppg.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem