Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

S-ATAdisk kompatibel med P-ATA?

S-ATAdisk kompatibel med P-ATA?

Hallå, alla. Skall plocka ihop en ny maskin och nu undrar jag om mina 2 gamla oformaterade ATA-diskar funkar tillsammans med en ny SATA som jag lägger WinXP pro system på . Alltså de gamla som master och slav från IDE
och SATAN (oj nu svor jag).... direkt från dess plats på moderkortet.
Kommer alla tre diskarna att synas i BIOS så man kan ställa in startordning,eftersom ena ATAN innehåller ett OS.
Har läst nånstans att i dylika fall är ett kontrollerkort att föredra, i vilket man pluggar in SATA-enheten.
Blir datorn lidande (hastigheten) ifall man använder sata + ATA (7200 rpm)
Vad anser ni ????
Antal svar på detta inlägg: 7
Jag har gjort precis som du har tänkt att göra, och det fungerar alldeles utmärkt.
Om du har OS på SATAdiscen så blir det bra.
Du skall gärna slava bägge IDEdiscarna
Se bara till att du har ett bra strömförsörjning.
Kontrollerkort är nog bra om du skall raida lite fler discar.
SATA har ju bättre responstid än IDE men om du har operativet på SATAn och bara lagrar på IDEdiscarna märker du inte mycket av det.
Har du ett moderkort som klarar 2st P-ATA? De flesta nya moderkort som stödjer S-ATA har endast en P-ATA utgång som alltså stöder 2 enheter och den ena är ju då oftast en CD/DVD.
Annars skall det inte vara några problem och både SATA och PATA bör synas i BIOS så länge de är direkt kopplade till moderkortet.

Själv kör jag via kontrollerkort för P-ATA för att slippa byta ut alla diskar till SATA samtidigt(blir dyrt)
tejay4u>
Tack det låter ju lovande...
menar du att jag gott kan lägga ena atadisken som slav från IDE-1 (CD-enheten(och den andra atan direkt från IDE-2 som slav?
Strömförsörjning; jag har ett nytt 350W.nätagg. Räcker det ?
Proc: AMD ATHLON 64 X2 3800+ AM2
Annons
Telamundo>
moderkort: ASUS M2 DH
IDE standard:SATA2 3Gb/p, ULTRA DMA/100, ULTRA DMA/133
Vad menas med att det finns 2 olika UDMA, 100 och 133.
Jag hittar bara ASUS M2N DH och den har bara en IDE-kanal, men det kanske finns en M2 DH som har två kanaler.

De menar förmodligen att den stödjer både UDMA100 och 133. Du kan köra båda varianterna av hårddiskar.
Moderkorttet ifråga är nog ASUS M2N DH. så då kan jag väl plocka in ett kontrollerkort, eller använda "Easy Ide" adapter via USB för en extra Hd
Tack för hjälpen
alandia nej du vill inte köra en hårddisk på samma kabel som en optisk enhet, köp kontrollerkort eller ett annat moderkort.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem