Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Död Dator

Död Dator

Sitter här nu på morronen dricker en go årgångsöl -07 kollar en dator till en polare med ett ASUS P4S333 moderkort han sa att han å hans granne skulle kolla nätverkskortet men då såg dom att den var så dammig inuti så dom dammsuga den å fixa den helt ren
Efter de så startar datorn upp men ingen bild skärmen tänds inte upp har kollat å bytat med 3 grafikkort kollat minneskorten å allt jag kan komma på
blir inte klok på vad felet är börjar misstänka moderkortet
Har ni några förslag blir jag tacksam
MVH Jinsson
Antal svar på detta inlägg: 6
Hej!
Jo nog kan det vara Mkortet men först!
-skulle jag köra en bios reset.
Det kan du göra i bios om du kommer in(oklart) eller lyfta upp en bygel ngnstans på kortet alt cmos batteriet i och ur fram och tillbaka.

Ett överslag har det nog blivit av dammsugningen och det kan ju slå ut i prinip vad som helst.
-Kolla åxå att inte cpu fläkten ramlat ur(sladden) alt har stannat av annan anledning.
-Finns onboard vga kolla om den går istället för AGP/PCIexp för att utesluta att inte bussen blivit defekt.
-Dra ur sladden till monitorn under uppstarten.

Thats it nytt moderkort nästa

Svante_petter
Hmm, låter som datorn är ett mindre problem om du sitter och hinkar öl kl 8 en söndagsmorgon.

Du har förstås kollat skärmen på en annan dator samt kollat datorn med en annan skärm
Kollat upp allt kommer inte in i bios alls skärmen helt dö strtar upp HD drar igåg sen händer inget alls ölen är inget problem
Annons
Ett förslag är att kolla så att det inte är monitorn som fått sig en "kyss" av nåt slag, så prova med en annan monitor.
har kollat med 3 olika monitorer samma fel helt död
Kanske har dom sugit upp en bygel från moderkortet............

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem