Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ram - Minne

Ram - Minne

Hej jag tänkte slå liv i en gammal dator , men den har bara 64 mb ram minne är det nåt man ska tänka på när man köper minne till en gammal dator jag hade tänkt mej 256 eller 512 mb
datorn är en compaq presario 5BW100
Den är minst fem år gammal
hoppas på svar
tack på förhand
MM
Antal svar på detta inlägg: 8
Tänkte hänga på här. Jag är i behov av ett större ram-minne. Har ett på 256 Mb. Kan man på något vis skarva dit ett 512 Mb:s och på så vis få ett på 768 Mb.
Och sist men icke minst önskar jag få reda på vad kostar priset för en sådan manöver.
Läste ett svar till en insändare att datorn är känslig för dammsugare? Jag brukar dammsuga hej vilt runt och ikring min dator för där finns en sju in i hoppsans massa sladdar och gömslen. Snälla säg inte att jag måste sluta med det. Tacksam för svar. Hh.
Risken med att dammsuga är väl att man kan få överslag i tex moderkort. Men visst blir det dammigt!
Glömde ju svara ang. minnen. Viktigt att sätta dit rätt sorts minne! Annars funkar inte datorn. Bästa är nog att surfa in på nån sida där olika minnestyper visas, kolla sedan noga på ditt minne. Köp sedan nytt, priserna varierar kraftigt mellan olika ställen. Billigast på nätet, sök med Pricerunner.
Annons
buggy.nu och prisjakt.se funkar också bra för att jämföra priser.

Emilio: Gamla datorer(eller snarare moderkort) kan ha begränsningar i hur mycket minne de klarar. Det är viktigt att kolla detta innan. Ibland har de även krav på vilka storlekar på minne som kan installeras samtidigt samt vilket som placeras var. Det bästa är att läsa instruktionerna till moderkortet för att få reda på sånt.

Till Seggre95: Minnen placeras i särskilda fästen(slots) på ditt moderkort. Man kan inte skarva i betydelsen att sätta ihop två minnen. Du kan dock komplettera med mer minne om det finns lediga fack på moderkortet. Viktigt med rätt minne bara.

Det kan vara svårt att hitta rätt minnesmoduler till äldre datorer.

Ibland kan det vara otroligt bra med en datorbutiks service även om man finner billigare enheter på prisjämförelsesiter.
Det kan vara svårt att få tag på minnen till en 5 år gammal dator och finns det nya att få tag på så är dom ganska dyra, bästa tipset är nog att leta på Blocket efter begagnade..........eller om du bor i närheten av en elektronikåtervinningsanläggning där går det att fynda..
Seggre95 använd ett plastmunstycke när Du damsuger
Telamundo. Inser att med mitt kunnande är det bäst att släpa med mig datorn till inköpsstället, även om jag inte riktigt fattar om datorn orkar med att jag kompletterar mitt 256 Mb med ett 512 Mb.

Mantacka. Plast eller gummimunstycke tycker jag måste vara toppen.

Tur att det finns polare som kan ge mig goda råd.

Hh.
Seggre95: Mitt svar är: Förmodligen går det att uppgradera din dator med ytterligare 512Mb, men det är inte säkert och det kan bero på många olika faktorer.
Är du själv osäker på datorer så ta hjälp av en mer säker vän eller en datoraffär. Har du god kontakt med en datoraffär så kanske du kan få vara med när de tittar på det så att du kan lära dig själv till en annan gång(eller för att det är roligt att lära).

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem