Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Partitionering igen!!

Partitionering igen!!

Hejsan!
Refererar till det jag skrivit under "Partitionering med hälp av MS XP". Nu har jag kommit så långt att jag har skaffat Partition Magic och installerat det. När jag gjort det skaffade jag mig en till primärpartition med andra ord så har jag två. Den andra primärpartitionen har jag valt att dölja för jag skall ha den som reserv om det händer något med den första primärpartitionen.
När jag har två primärpartitioner kommer det plötsligt upp en svart ruta när jag startar om datorn, en partitionsväljare som XP skapat. Jag undrar var jag kan gå in och ställa om den bl.a. minska den tid det tar innan väljaren startar en partition? Som det är inställt nu tar det en halv minut innan den drar igång.

Är det någon som kan hjälpa mig?

HA det bra!
Håkan
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »


Hej på dig håkan!

Den inställningen gör du i bios, eller i din "Boot agent"

Där kan man enkelt ställa in hur länge valen på skärmen skall visas innan den automatiskt väljer den förinställda!

Jag har "realtech" boot agent och det funkar kanon, bara att trycka F12 vid uppstart...

Lycka till
vad är vitsen att ha två partitioner och sedan dölja en?
hur hade du tänkt att göra sedan, jobba med flera OS och isåfall vilka?
det du nämner ser ut som om XP tror du har två os installerade.
isåfall så finns det en fil som heter boot.ini och som ligger i C : \ ,(rooten) som går att editera med notpad.

om du kör XP och har formaterat disken till NTFS så har du
möjlighet att dölja kataloger på ett sätt som du inte kan göra i
ME eller W98. jag skulle köra på det sättet istället.
men du kan inte installera ME eller W98 på en ntfs-partition.
så du måsste följa spelreglerna i hur systemen fungerar.
och göra det klart för dig hur det går att genomföra.

vet inte om du blev klokare av detta
Hejsan!
Tack för era tips. Jag gjorde som Göcke skrev. Gick in i boot.ini och ställde tiden till 0. Då slapp jag få upp boot-rutan utan XP drog igång direkt.

Anledningen till att jag vill ha två primärpartitioner och inte använda den ena är att jag vill ha möjlighet att kunna byta ut den primärpartitionen som jag använder. Den kan ju "gå i sönder" på något sätt eller så vill jag fräscha upp den efter ett tag. Då kan det vara bra att kunna ta bort den primären som jag normalt är inne i och sedan kopiera in den partitionen som jag har valt att dölja och ha i reserv. Det är ett sätt att slippa installera om hela datorn igen. Jag har jobbat på detta sättet när jag använde Win 98 och höll på med att lära mig hur datorn fungerade. Skulle något gå snett var det bara att kopiera in en ny partion. Det sparade mig väldigt mycket tid. Hoppas att min tankar runt den dolda partitionen skall klarna lite grand.

Ha det bra i natten! (Det är ju snart morgon!!) Sitter som en uggla framför datorn och ugglar.

Håkan

P.s. Tittade en stund på serien "En röst i natten" som handlar om en kille som har ett program som sänds på natten. Ibalnd är det samma känsla med de möten jag gör här på Internetstart. En del verkar skriva sent på nätter och då känns det som om Internetstart verkligen är en röst i natten när man har svårt att sova, går in och kollar i forumet och många gånger är det någo som har skrivit. Härligt!! D.s.
Annons
Håkan ; nu klarnar det för mig.
det är lite av IBM stuket när PC-n kom. man la en dold komprimerad image på en dold partiditon,
som man instalerade om datorn via.
Jag gör på ett annat sätt i dag. skapar en c : och d : partition
kör jag fat32 så kan det bli en e : partition också.
när jag har har installerat alla mina fav program så gör jag en
image på c till d eller e och bränner en cd eller dvd på denna.
sedan gör jag bara backuper via backupprogramet till d eller e på de filer som är skapade sedan senaste backupen.
erfarenheten som jag har är att om det blir fel i hårddisken så är det oftast mekaniska eller elektriska fel och då går det inte att reparera den.
Jag använder också d partitionen att lägga alla mina nya program och data på och sparade/arkiverade data på e delen.

hoppas att du förstår vad jag menar.

Gillar också Natthöken
/göcke


Hur avinstalerar jag internetstart enklast?
Den har skapat problem för mig!
Det borde vara lika enkelt att avinstalera som att instalera programmet.
Hej Bugge är inte riktigt säker på vad du menar.
internetstart är ju denna sida/webplatts och har du valt den som startsida och vill ändra den till något annat?
det kan du göra med att gå till en ny sida som du vill ha som startsida , kopiera raden i adressfältet och klistra in den under
verktyg/Internet-alternativ/ vid raden startsida
tror åxå jag ska försöka installera internetstart..;)
Installera internetstart???!!! det låter konstigt.
Har Bugge lyckats så borde jag åxå kunna göra det.. :)
Appropå Internetstart, Är det nån som har hört talas om eller varit med om att det kommer upp en grå ruta där det står "messenger" högst upp sedan står det nåt om spyware och vad mycket skada det kan ställa till med, sedan längst ner står det att man inte ska klicka på OK förrän man skrivit upp en adress som står där. Adressen kommer jag inte ihåg riktigt tror det var "http://www.spw7.com/" eller nåt liknande.

Hursomhelst var jag hemma hos en bekant och hjälpte honom att få igång internet på hans nya dator och det gick ju bra ända tills jag ändrade hans startsida till IS: Då dök den där skylten upp och dum som jag var klickade jag på OK sen vart det slut med datorn bland annat tar det ca 10 minuter att starta den. Det enda jag kan tänka mig är att det är ett virus.

Han har XP installerat.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem