Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Datorbilden på TVn tack

Datorbilden på TVn tack

Håller på & kopplar tv:n på datorn , så jag ska kunna se tv över nätet sittandes i tv-soffan. Kommer så långt att jag får upp bilden på tv:n, men den rackarn är svartvit - mycket irriterande! Hur göra??
Antal svar på detta inlägg: 7
Finns det någon inställning PAL/NTSC? Låter som om NTSC-läge, ska stå på PAL
använder nå't som heter TV-tool, inställningarna du nämner verkar inaktiva, ej klickbara, men de finns där... mer hjälp?
Hm, det kan vara ditt grafikkort som Tvtool inte stöder. Vid en snabbsökning så såg jag liknande problem som hade löst sig om man kopplade via videon. Testa...
Annons
LindaW , du har inte nämnt vilket grafikkort du använder.
använder du composit eller S-Video -utag på gafikkortet.
Hm... så'nt här är jag usel på... grafikkort, kan det vara NVidia? Jag har i alla fall köpt en S-video-kabel, så jag vågar säga att jag använder S-video-uttaget...
det troliga är att ditt problem ligger just i svideo eller composit hanteringen i TV-ingången, och som Tompaxox skrev , en del kan få hjälp med det, genom att de kanske har en nyare video som klarar det.
annars så är säkraste kortet att använda composit signalen.

s-videosignalen är uppdelad i croma och luminance,
kan inte tvn ta den uppdelningen , måste man koppla samman signalerna med en särskild adapter, som innehåller en passiv komponent (kondensator) så man får compositsignal igen
Halleluja!! Jag har färg-tv! Bytte scartuttag, har ju två på tv:n, & växlade från AV till SVHS; & se på fan, det funkar!! Tack för tips & råd, ni är fantastiska!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem