Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

IP telefoni

IP telefoni

Jag har skaffat abonnemang för IP telefoni. Jag har fått en liten låda som jag kopplat ihop med modemet och datorn. Det är nästan som ett litet nätverk. Det ska funka med Windows XP säger leverantören. Men det bara knastrar i luren. Ingen ton hörs. Kan jag ha gjort något fel?

Johan (bekymrad)
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Om du vill ha en helt suverän IP telefon som fungerar precis som en vanlig telefon kan du få den på länken nedan.
http://www.mysecretary.net/sv/index.html
Lycka till:
Chrille
Tack för tipset, men nu är det så att jag skrivit kontrakt på 12 månader med ett annat bolag. Det verkar bra på alla sätt. Enda problemet är att vi inte får fram någon ton i min telefon. Jag funderar på om det kan bero på kablarna eller den tekniska utrustningen. Den lilla lådan är av fabrikat Linksys (phone adapter with router). Det ska vara hög kvalitet på den har jag hört.

Johan (ännu utan IP-telefoni)

men inte så ledsen ändå
om det är en router så kräver den troligen att du behöver forwarda portar till den dator som ska använda för att ringa ifrån. fråga din leverantör så reder de ut alla problem åt dig, gör de det inte avbrytkontraktet. Knaster får du leva med om du har för dålig utrustning eller uppkoppling.

Jag får kristalklart ljud men då har jag bandbredd som krävs och även ett dyrt headset från GNnetcom
Annons
Tack för bra upplysning. Jag tror jag har hyfsade grejer. Jag använder Spray 2000 bredband via adsl. Leverantören tror att jag har fel på adaptern och sänder mig en ny kostnadsfritt. Vi får se om de har rätt. Knastret ska försvinna när tonen kommer, säger de. De har inte frågat mig något om portar som behöver forwardas. Men bra att jag fick veta det. Jag betalar 49 kronor i månaden för abonnemanget. Ingen minutkostnad till fasta telefoner. Öppningsavgift 45 öre.

Jag fick nyligen reda på att Spray har köpts av Glocalnet. Jag hade tidigare Spray alltid med en öppningsavgift på 44 öre. När Glocalnet tar över höjs öppningsavgiften till 69 öre per samtal. Helt otroligt! Endast de som har basabonnemanget får behålla 44 öre. Jag har redan ändrar till bas-abonnemanget och tack vare IP-telefonen kan jag fortsätta att ringa utan minutkostnad dygnet runt samt behålla låg öppningsavgift. Glocalnet bör nog tänka över sin prissättning nu när man får en massa nya kunder från Spray. Tills vidare behåller jag mitt brdband 2000 på Spray/Glocalnet, men om jag fortsätter beror på priserna. Jag betalar i dag 520-540 per månad för bredband och fast telefon. Jag bör hamna strax under 500 när IP-telefonen börjar fungera.

Johan (förhoppningsvis snart med IP-telefoni)
...och den nya adaptern som de skulle skicka så fort de kunde kommer inte förrän den 2 april, fick jag veta i dag....

...jag är såååå less på att vänta... ...det är ännu tyst i luren...

...jag som verkligen såg fram mot att börja med IP-telefoni...

Johan (ledsen och otålig)
Hej allaboard70
Varför krångla till det med IP telefoni?
Köp ett headset. Installera SKYPE.SE i datorn.
Skicka in 115kronor.
Efter en timme kan du börja ringa vart du vill.
19öre per minut inklusive moms.
Gratis mellan datorer.
Bra ljud, trots att mitt headset kostade 99kr.
MVH Oskar
Om jag vill ringa från datorn till en som inte har det! Hur funkar det då?
Är inte så insatt i IP. Ska jag ha en vanlig telefon eller mobil?

Svara gärna den som kan!

På förhand
Var visst ingen som kunde???
Jag har skype. Det gå bra att ringa till alla från datorn. Men det gå bra om man har en ip bär bar med . länken här kan du ju kolla om du vill det.

Hoppas att det var det du vill ha reda på

http://www.topcom.net/productfiche.php?i=432
lycka till
Mirran , om du skall nå någon annan som inte har ip-telefoni, så behöver du
ha ett abbonemang för att komma ut i den yttre telefonvärlden.
via din ip-uppkoppling. som nämnts tidigare.

då är det säkrare att köra med en mobiltelefon i alla lägen.

att sitta vid en dator och ha ett headsett är ju att bli ganska låst.
men är en fördel, när man kör dator dator.
annars så kopplar man in trådlösa telefoner / headsett för att råda bot på den orörligheten.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem