Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp med Vista sökes

Hjälp med Vista sökes

Min dotter köpte en ny dator för några månader sedan, en HP med Windows Vista installerad.

Hon har varit mycket missnöjd, och lät sig övertalas att ladda ner Windows XP, med resultat att hon nu inte kan använda datorn.

Jag kan absolut ingenting om Datorer, och när hon nu pratar om att skaffa nya drivrutiner och nytt nätverkskort, så fattar jag ingenting.

Är hon på rätt spår, eller helt ute o famlar, och kan hon om hon lyckas lösa problemet, på något sätt installera XP på sin dator.

Alla tips om hur hon löser sitt problem., emottages tacksamt.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

XP ska vell kunna gå att installera när man haft Vista tidigare..
Har hon försökt installera XP när Vista e igång då? eller försökte hon installera XP innan uppstarten av Vista (så som man ska installera om man vill få de att funka)?
Berätta mer hur hon har gått tillväga.

Nytt nätverkskort skall hon iaf inte behöva för att få in XP.
Micke03!

Det går inte. Vista ligger ju på recovery.

Då måste hon formatera disken och köpa en XP-skiva för 1300:-

Det är ju inte så klokt. Vista är ju framtiden, så hon får försöka lära sig
att hantera den. Allt annat är att betrakta som vansinne.

Hon skall klicka på F10, när blåskärmen dyker upp( Recovery) Då tror
jag hon får Vista tillbaka. Hoppas jag. He,he!!
Annons
Micke03 , ett gott råd, be henne att återställa datorn till sitt ursprung istället, med Vista som huvudoperativ. (hon har väl gjort recovery skivan ?)
eller fick hon en skiva med i paketet.?

och be henne att söka hjälp med att göra en dualboot på datorn istället.

för annars så kan hon se sig om efter hjälp.
om dator havererar totalt.

Har lite svårt med detta att alla skall radera Vista på nya datorer.
ett bättre sätt är att aktivera os-et och göra allt lagligt med registreringen

och sedan ta ur hårdisken och sätta i en ny om man vill latja lite med andra OS. Diskarna kosta ju inget idag!

inte ens XP kommer att vara för evigt med i ServicePack uppgraderingarna, så varför hänga kvar i det gamla , när man har gått och köpt sig något nytt. och svindyrt OS. som microsoft sattsar allt på att kränga ut.
Tack alla.

Telamundo, vad jag vet så lånade hon en skiva av en kompis för att installera XP. Nu har hon bild på datorn, men kan inte surfa och inte skicka mail, måste väl betyda att hon är offline hela tiden. Hon hade Vista installerad när hon försökte installera XP.

Jag har varit i butiken där hon köpte datorn, och enligt dem så måste hon beställa 2 återställningsskivor för att sätta tillbaka datorn i det skick den var när hon köpte den.

Kanske detta är den bästa lösningen, om man inte skall ställa till med ytterligare problem?
det låter väl mer som att hon har installerat XP men inte konfigurerat nätverket på rätt sätt
När min dotter köpte sin HP-dator så fick hon INTE med någon skiva, utan operativsystemet finns redan på hårddisken som en recovery. Dom menar nog att man själv skall bränna det på en skiva. Mitt råd är att kontakta HP och förklara problemet för dem. Jag tror att dom säkert kan hjälpa er.
Mvh, ivobaloo
Det går inte att intallera ett nytt operativ över ett gammalt tvärtom går bra.Leffe
Sorry tvärtom ska det vara det går inte att installera ett gammalt operativ över ett nytt utan att ha förmaterat disken helt.Leffe
Ni har kanske redan löst problemet men att återställa datorn till fabriksinställningar är kanska lätt.

Så här är det:
Återställningskonsolen (Recovery)ligger i en extra partition på hårddisken och den försvinner inte om man installerar en annan operativsystem och formaterar partion C på hårddisken.Att radera den extra partition kräver aktiv val och är extra dumt om man inte vet exakt vad man gör.

Man börjar återställningen genom att trycka F10 direkt när dator startar (då HP-logotypen visas)och följer bara anvisningar.

Den återstälningsskivan som man skulle bränna själv behöver man först om återställningkonsolen på hårddisken är skadat eller raderat.

Om man har slarvat bort eller inte bränt återställningskivan då är det bara att skaffa ny dyr skiva(or) från tillverkaren.

För övrigt fattar jag inte varför man försöker byta en lagligt Vista till en olagligt XP.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem