Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Internet och fast telefoni

Internet och fast telefoni

Jag tänkte skaffa internet och Telefoni och vill komma så pass billigt undan som möjligt.
Jag har varit inne på Bredbandsbolaget, Telia, Tele2, ComHem och spanat runt lite. Är det någon som har erfarenhet deras eller andra leverantörers bredbandstelefoni? Bör man kanske satsa på vanlig fast telefoni istället?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej Fajjer! Jag har bredbandsbolaget nu och det är hyfsat billigt jag har både bredband och telefoni.Har haft comhem men det blev dyrt. Comhem krånglar mycket så därför bytte jag till bbb. BBB tog ett tag innan jag fick det att fungera jag har bbb genom tele jacket. Lycka till
Jag har BBB bredband och telefoni samt telenor mobil (de hör ju ihop nu) och får då sampaketeringsrabatt så jag inte behöver betala månadsavgiften för telefoni, annars 99:-.
Så jag betalar 349:- för bredband (upp till 24Mbit) samt telefoni. Vanliga samtal kostar 17öre/min har jag för mig(inte säker).
Det fungerar utmärkt nu. Precis när jag skaffat telefonin så krånglade det lite med att jag inte fick någon ton osv, men det är väldigt sällan nu.
Jag har fasta telefonabonnemanget och internet bredband hos Spray som numera har gått ihop med Glocal. Både fast telefon och internet gör att man får rabatt på månadskostnaden.
Sedan har jag Skype-telefoni på datorerna, både den fasta och bärbara.
En enkel telefon-lur som ansluter till ett USB-uttag på datorn.
Med Skype ringer jag till fasta telefoner för öppningsavg./samtal = 0,449 kr (inkl. moms) och 0,189 kr/minut (inkl. moms). Ingen månadsavgift.
Man sätter enkelt in 100:- eller vad man nu vill på sitt Skype-konto och sedan är det bara att ringa.
Till mobiler kostar det 2,63 kr/minut och en öppningsavg. på 0,449 kr per samtal.

Allt har fungerat toppenbra ända från början. Och såvitt jag kan se så blir det mycket billigare. B.la. för att det inte är någon månadsavgift alls.
Jag sätter in ca. 150:- per månad och sedan är det bara att babbla på.
Den lägre kostnaden märks mest när man ringer någon support eller service och får vänta kanske 20-30 minuter innan samtalet kopplas upp.

Gå till www.skype.com/intl/sv/products/ och kolla.

Har man skaffat sig ett Skype-nummer och ringer till någon annan som också har ett Skype-nummer kostar det inget alls = helt gratis.
Krukset är bara att då måste båda sitta vid datorn och vara uppkopplad på Internet. Men man kan ju ringa den vanliga telefonen först och be den andra att gå till sin dator om man tror att samtalet ska bli långvarigt.
Annons
Hejsan kolla på www.megaphone.se jag har det och det är billigt, läs mer där så får du mera koll på denna ip-tele (Funkar bra)
Ja du "kalevision" . Nu har jag kollat på Megaphone.se och det såg ju jättebra ut. . Jag ska studera mer och sedan kanske jag byter.
UPPKOPPLINGSAVGIFT

Jag ber er kolla denna avgift. Den är höjd avsevärt.

axe! Kolla du Megaphone kontra Telia. He,he Skillnad 40 öre. Ringer du
40 samtal om dagen, så undrar jag hur mycket du tjänar. He,he
" leiake" . Såvitt jag kan se är skillnaden 0,69-0,45 = 24 öre och ej 40 öre som du skrev. . Men hipp som happ med det.

Jag ringer bara ca. 5 st till högst 10 st samtal per dygn.

Däremot såg jag nu i det finstilta hos Megaphone att minimidebiteringen var 69 kr/mån. . Och det är alldeles för mycket för min del.
Axe, jag har också Skype och är väldigt nöjd med den, ringer gratis till mina Skype kontakter i USA, och de som inte har Skype för samma, som om jag hade ringt min granne.

Du säger att du kopplar en telefon till din USB kontakt, då innebär väl det att du när du kommer till en telefon med nummer val kan trycka på önskat nummer precis som på en vanlig telefon, eller.

Är det så, så skall jag ut o köpa en sådan telefon imorgon, jag har ju inte möjlighet till det med headset.
Någon som vet hur Tele2:s bredbandstelefoni är då? Jag tyckte prislistan såg ganska så trevlig ut, om man bortser från öppningsavgiften vill säga, som ligger på 69 öre. Man behöver inte heller ha bredbandet hos dom, utan man kan beställa från en annan leverantör men ändå ha deras bredbandstelefoni..

Vad tycker ni? Tele2:s bredbandstelefoni kombinerat med bredband från BBB, eller telefoni hos BBB också? :P Jag har beslutsångest!
Här nedan länken till en helt suverän IP tel.
Chrille

http://www.mysecretary.net/sv/index.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem