Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Byte av webhotell

Byte av webhotell

Är det någon på forumet som har erfarenhet av att byta webhotell och ta med domännamnet till det nya webhtollet.
Vad bör man tänka på mm. om man vill att skiftet skall gå så smidigt som möjligt utan att sidan ligger nere.
Antal svar på detta inlägg: 3
Om du har bestämt vilket webhotell du ska flytta till är det ju bara att gå in på deras supportsida och följa deras anvisningar.
Försäkra dig bara att du har en komplett kopia på hemsidan på din dator innan du begär flytten.
Då ompekningen är klar är det ju bara att ladda upp sidan.
Att fixa det utan att sidan ligger nere en stund är nog lite knepigt skulle jag tro. Om nu inte webhotellet har den sevicen förståss.
Själv har jag alltid skött uppladdningen till det nya hotellet själv då deras förstasida dykt upp. Men jag har ju bara jobbat med mindre föreningssidor som kan ligga nere ett tag utan större skada.
Ja det är som svenkalle skriver. Se till att du har en exakt kopia av alla filer och databaser för din hemsida på det nya webbhotellet. Testa sedan att allt med din hemsida funkar som det ska på det nya webbhotellet innan du begär att domännamnet ska pekas om till ditt nya webbhotell. Om du gör detta så ska det igentligen inte bli någon down time för siten. Det som kan hända är att ompekningen av dns kan dröja lite men när det är klart så är det den nya siten som ligger live.
Jag får tacka för tipsen.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem