Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fjärrstyrning

Fjärrstyrning

Har tänkt att ställa min stationära dator bakom tven och ha den mer som mediacenter och styra allt med en bärbar, nån som har testat detta och har några idéer på hur jag ska göra.

Hittade detta men det kanske finns fler förslag?

http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=871

// Noflo
Antal svar på detta inlägg: 4
Som det står pellesoftforumet så finns ju funktionen i Windows XP Pro om du har det. Har du tänkt att styra datorn när du är hemma eller borta?
Varför inte installera Windows Mediacenter och köpa ett trådlöst set med tangentbord och mus. Så slipper du det sega gränssnittet med fjärrstyrning.
Allt kommer att ske hemmifrån.
Har allt trådlöst, men då jag ändå har en bärbar så tänkte jag att jag skulle slippa mus och tangentbord.
Vill komma åt den stationära burken även när tjejen kollar på nån serie på tven.
Naturligtvis finns det ett trådlöst nätverk.
tightvnc har jag inte hört talas om tidigare. Det finns dock många varianter av vnc.
Jag har kört UltraVNC och RealVNC tidigare och det har funkat bra. Borde fungera så som du säger också. Kan dock bli lite irriterande att alltid köra igång ditt "mediacenter" genom fjärrstyrning.

Jag skulle nog kört på tejay4u's lösning och även haft fjärrstyrningen för admin utan TV. (tänker sätta upp så när jag flyttar snart)
För att komma åt filerna på burken räcker det ju att dela ut mapparna på nätverket.

Jag blir lite skeptisk till tightVNC när jag ser att killen lägger in en bild på WinVNC i sin beskrivning av TightVNC. Har dock inte tittat noga om det skiljer mot andra program.
Annons
Mina erfarenheter är att TightVNC inte funkar så bra. Det bästa är Ultra VNC.

Vi kör det mot ca. 800 kunder och det är klockrent.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem