Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Start av cd-skiva

Start av cd-skiva

Hejsan!
Har fått tips här på IS om hur jag skall gå till väga när jag vill att en cd-skiva skall starta när jag sätter in den i datorn. I mitt fall gäller det en hemsida som skall startas när skivan sätts in. Jag fick reda på att index.htm skall finnas i roten tillsammans med en autorun.inf. I filen aotorun.inf skall det stå.

[AutoRun]
OPEN=shelexec index.htm

Nu har jag försökt flera gånger men d...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

tack alla som snäl manisor ssvarat.

Rob
har jag fattat det rätt?
för att starta associerade program
i XP och w2k
[autorun]
shellexecute=index.htm

och i w98
[autorun]
open = start.exe index.htm

måste man inte i XP och w2k vara admin eller poweruser för
att autorun skall starta?
tror open ska funka på win2k åxå.
men det finns ett program som heter shelexec.exe som du kan ladda hem och lägga in på skivan så ska det funka på alla OS.

Nepp inte vad jag vet. är väl bara sätta i skivan o köra.
Men det går ju alltid o stänga av.
Iof köra aldrig något annat än admin finns ingen anledning till o köra lägre rättigheter.
Annons
Nu har jag fått det att fungera. Tänkte att jag skulle berätta om det är någon annan som vill testa.

Jag skapade en autorun.inf fil med följande innehåll:

[autorun]
open=ShelExec.exe index.htm
icon=mainfrm.ico

Jag hämtade ett program som heter ShelExec.exe på följande sida:

www.naughter.com/shelexec.html

Efter att jag hade zippat upp den tog jag och lade in filerna
shelexec.htm och mainfrm.ico under rotkatalogen tillsammans med index.htm. Jag brände skivan och satte in den i datorn. Den ville inte gå igång. Använder XP. Gick in i filhanteraren (utorskaren) och högerklickade vid cd-spelaren. Där valde jag Spela upp automatiskt. Sedan öppnade sig sidan så fint. När jag gjorde samma process igen öppnade sig sidan utan att jag behövde välja Spela upp automatiskt. Det jag undrar är vaför jag var tvungen att gå in och klicka på Spela upp automatiskt? Någon som vet? Vad kommer det att innebära för den som jag ger skivan till. Kommer även den personen att behöva gå och välja detta? Det skulle i så fall innebära att jag måste skriva det någonstans för att det skall fungera!!

Jag prövade även skivan på win98 där den fungerade direkt. Härligt!

Jag tackar för hjälpen med min autostart. Som vanligt löser ni på Internetstart mina funderingar.

Håkan
Tackar håkan för din feedbak och länken.
att kolla detta med att starta automatiskt kan vara en god ide.
att den funktionen finns för att stänga av autorun är bra för säkerheten.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem