Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Nybörjare

Nybörjare

Hej1
Vill gärna ha lite kunskaper om datorer.
Jag tycker min dator (stationär) är jä***gt långsam/trög när jag startar upp den. Tar Ca 10-15 Minuter när den är klar när jag starta den.

Har jag en trög/gammal dator? Köpte den för knappt 2 år sen.
Så här står det i Systemmenyn:
Packard Bell Computor
AMD Processo rUnknown
1,81GHz 512 MB RAM
PAE (PHYSICAL Address Extension)

jag Har 8 MB internetanslutning.

// Brinken
Antal svar på detta inlägg: 7
Ja det låter inte så bra.
Jag skulle nog installera om Windows och sedan kanske installera mera minne.
Jag har en liknande maskin, fast med sämre prestanda och den startar upp på någon minut.
Endara har du någon maskinvarufel, eller också har du en massa "skit" i burken?
Kolla ifll du har en massa program som ligger i autostart på
start/program/autostart. Sen en diskrensning och en defrag. Båda ligger på start/program/tillbehör/systemverktyg.
sen är det aldrig fel att göra som PerAsk skriver att göra en ominstallation av windows.
Du kan också använda funktionen Kör, och därefter msconfig, och kolla i autostartlistan vilka program som startar och kan säkert ta bort en hel del. Svårigheten är att veta vilka av dessa program som är vad, och som kanske måste starta, ex antivirusprogram osv.
Annons
Kanske stänger du även av modem och eventuell router varje gång du stänger av datorn. Då tar allt längre tid att starta upp.
Först ska modemet fånga upp ett IP, sen ska det prata med routern, routern skall prata med datorn och i datorn finns massa program som autostartas men väntar på kontakt med Internet.
Själv stänger jag aldrig av modem och router och väldigt sällan datorn.
Brinken!

Vad har du för OS?
Jag går nog på Noflo´s linje, kanske rensa lite i autostarten och köra en liten serviceöversyn på mjukvaran med diskrensning och defragmentering.

Ett tips är att sätta datorn i viloläge (inte väntläge) när du skall stänga av.

Då gör datorn en liten temp.fil som kommer ihåg vad som var aktivt när du stängde ner och startar mycket snabbare igen. Utan att behöva starta om alla program som ligger i autostart
Förslag gör nyinstallation

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem