Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

PackardBell igo2481-ström 12V?

PackardBell igo2481-ström 12V?

Har i stugan endast 12V fritidsbatteri till gammal SV/v TV ej 240V.
Funderar på att använda min Laptop och via TV/Usb-pinne kunna titta på TV. Batteriet till Laptopen är gammalt och har dålig kapacitet. Hemma kör jag datorn via AC adapter Output 19V 4740 mA.
Batteriet till datorn är på 14,8 V Li-Jon.
Kan jag bara ansluta Fritidsbatteriet till datorn? Det ser ut som strömpluggen till TVn är likadan som AC adapterns (självklart kollar jag först om + och - i pluggarna är på samma ställe). Eller måste jag köpa nån grej? Jag borde väl kunna försöka utan att datorn tar skada?
Antal svar på detta inlägg: 3
Hur många mAh ligger ditt fritidsbatteri på då?
Datorn förväntar sig ju en ström på 19 volt, så ett bortfall på 5 volt vet jag inte om det påverkar, men det kan göra det.. Drifttiden på datorn förkortas garanterat.

Datorn kommer i vilket fall som helst inte att ta skada genom att koppla in fritidsbatteriet eftersom att spänningen är lägre i fritidsbatteriet.
Om spänningen är alldeles för låg i fritidsbatteriet så kommer datorn bara att reagera på samma sätt som när datorns batteri är dåligt laddat.

Att kolla på TV på en laptop kan jag tänka mig drar rätt mycket, även om du skulle ha ett nytt batteri till datorn.. Vore jag som dig så skulle jag köpa mig en 230 volts växelriktare och ett bilbatteri. Då har du ju 230 volt om du vill ha ström till något annat också.
Om jag gissar rätt så menar med fritidsbatter batteri typ Tudor fritid 12 V 75Ah.
I det fallet skulle jag bege mig till Hovlevrantören Clas Olsson och köpa en spänningsomvandlare 12 - 19 volt. Jag har en sådan anordning till min dator i båten och det fungerar klockrent.
/B
Bosse - du gissar rätt. Ser att Classe har lösningen. Tack

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem