Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Icke fungerande dator

Icke fungerande dator

Hej , jag behöver hjälp med min dotters dator .

Köpte en dator för ca ett år sen av en bekant och det är bara krångel med den , det började för ca en månad sen med att den började låta väldigt högt och sen kom det upp att nätverks kabeln inte va ansluten vilket den är så låser den sig och det går inte ens att stänga av den med aktivitetshanteraren det är helt låst skärmen slocknar osv .
Min bekant va hemma för några dagar sen och det vissade sig att ett av minnena va sönder så han tog bort det och den gick i några minuter men väldigt slött så hon lesnade på den och har använt min dator , så idag ville hon lyssna på lite musik som hon har på sin dator och det är samma problem datorn låser sig direkt när den kommer ut på nätet och det går inte att göra nåt .

Undrar om nån vet vad det kan va för fel på datorn och vad man skulle kunna göra , jag tror inte att det är nån ide att köpa en hård diskt som man skulle kunna koppla in genom USB uttaget i o m att det inte går att komma komma åt nånting för den låser sig med en gång , hon vill ju gärna ha sina bilder och sin musik .

Ska köpa en ny dator från en AFFÄR men det får bli efter sommaren *L*

Tack på förhand för svar
Antal svar på detta inlägg: 4
Bea , eftersom du säger att datorn har oljud från sig, så ligger fläcktarna
närmast till hands som de främsta av problemen.

och vill ni inte reparera datorn utan köpa nytt , koppla den gamla hårdisken
till ett USB-kabinett så kan ni föra över de filer ni vill ha kvar till den nya datorn. eller bara montera den som slav i den nya datorn
Kan man fixa fläcktarna på nåt sätt ? och vad kan en sån USB kabinett kosta .
Jag skulle helst villja reparera datorn iaf så att den fungerade ett tag till , finns det nåt mer som man kan tänka sig strular typ nätverkskortet eller nåt sånt ??

Tack för svaret .

God natt
Det är bara byte som gäller om de är nedkörda i lagren.
alternativet i början är att det är damm på fläcktvingarna som börjar ge
obalans och missljud. fläktarna kostar inte många 100kr om du skall
använda standard fläktar till grafik och cpu processorerna.

400-900kr ligger kabinetten på
titta på tex http://www.dustin.se/dacsaportal/
under lagring/backup HD/CD Kabinett
och där måste du sedan bestämma om hårddisken har IDE eller sata anslutning
Annons
Aha då får jag kika på det där me fläcktarna och även kabinetten , hoppas att jag kanske lyckas me att få bort damm från fläcktarna så att den går nån måndad till, man vill ju ha pengar till annat på sommaren

Tak så mycke

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem