Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Internethastighet

Internethastighet

Jag har 100Mbit/s internetuppkoppling, hos Bredbandsbolaget, men varje gång jag kör TPtest så indikerar det att den verkliga hastigheten endast ligger runt 30Mbit/s. Jag har frågat på annat håll ang detta men får bara luddiga svar. Är det någon här som kan svara på denna enkla fråga: Betalar jag för något som jag inte får?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3

babo43: Om du har digitalTV-boxen kopplad till switchen så har du ju digitalTV via din Internetuppkoppling. Det sade du ju innan att du inte hade. Då är viss trafik reserverad för TV vilket sänker den tillgängliga hastigheten för datortrafik.
Telamundo de kräver endast 5 mbit för tv idag, max 10mbit, inte 70mbit.

babo43 har du verkligen testat så att din switch som du har klarar av att leverera? där brukar den vanligaste orsaken till strypt hastighet ligga, de har helt nekelt inte nog med kraft för att klara throughputen.

Min router jag har klarar som max 80mbit throughput ned och 30mbit up.
Nä 70 trodde jag inte, men 10 gör sitt och man kan aldrig räkna med att få ut full effekt av sin uppkoppling och jag tror inte ett TP-test visar den fulla hastigheten pga flaskhalsar.

Switchen borde han väl ha fått av sin ISP eller? Och då borde den klara hastigheten, men man kan ju inte vara säker.
Annons
Klippt från olika platser på BBB:
Mäter du låga UDP värden med TPTEST "Enkelt läge" kan det bero på att ett TPTEST stegar upp i hastighet för snabbt. Prova i så fall "Avancerat läge". Välj UDP-test med följande värden (testa både send och receive):

* Packets per second: 8900
* Packet size (bytes): 1400

(Data rate blir då: 99680000)

-------------------------------------------------------------

Op
timera din pc:s internetinställningar:
Börja med att ladda hem programmet tcp optimizer ». När du laddat hem programmet gör följande:

1. Gå till File och välj sedan Backup current settings.
2. Ställ in Connection speed till 20000 kbps.
3. Välj optimal settings nästan längst ner i fönstret.
4. Välj apply changes.
5. Starta om datorn.
------------------------------------------------------------

Med TP-test kan du maximalt komma upp i 85% av den hastighet som du beställt. Detta beror på att TP-testet mäter genomströmningshastigheten till/från en mätserver, medan den hastighet vi levererat är hastigheten för anslutningen.
Telamundo: Jag ber om ursäkt , men jag visste inte att digitaltv räknades som datortv. Jag är dålig på dom där tekniska grejerna. Men nu förstår jag att det måste ju påverka eftersom det går från samma jack. Men när jag har gjort mätningarna från TPtesten så har jag inte haft någon tv igång, men det har kanske ingen betydelse. Ja, ja, man lär sig något nytt varje dag.
Jag gick in på BBB och läste lite för säkerhets skull nu. Och det visade sig att när man har TV via bredbandsuttag (alltså inte ADSL) så reserveras det utrymme endast när digitalboxen är påslagen (lite förvånad) och då endast 5mbit. Alltså borde det inte påverkat så mycket när du körde testet.

Vi får söka vidare i ditt problem : )

Vad är det för modell på din switch?
Har du kört TP-test vid olika tidpunkter på dygnet?
Netgear 10/100 Mbps
Jag glömde svara på din andra fråga. Jag har kört TP-test enbart på dagtid.
babo43 du måste specifisera mer Netgear 10/100 är en alldeles för bred beskrivning. ange alltid modelbeteckning. Och är det en switch eller är det en router?

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem