Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Konflikt

Konflikt

Hejsan!
Vad är en konflikt? Jag har tagit på mig en redovisning i ämnet konflikt. Ett stort ämne. Om jag söker på nätet blir det 1300000 träffar. Härligt!
Vad jag förstår så finns det konflikter även i maskinvärlden. JAg tänker då främst på ordet maskinvarukonflikt. Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med att definiera ordet maskinvarukonflikt, vad det betyder.
Sedan undrar jag om det finns andra typer av konflikter inom datavärlden som jag kan ge exempel på?

Ha det bra!
Håkan
Antal svar på detta inlägg: 6
En konflikt som uppstår när samma systemresurser har tilldelats två eller flera enheter. Systemresurser inkluderar IRQ-adresser (Interrupt Request), DMA-kanaler (Direct Memory Access), I/O-portar (Input/Output) och minnesadresser ;)
Hej Bill!
Tack för ditt svar. Går det att förtydliga lite mer vad du menar? Vad är en systemresurs?

Håkan
Com-portar, skrivarport och sådana saker är exempel på systemresurser.
Annons
Hej Håkan
om du söker här på konflikt så får du korslänkar till olika förslag på vad konflikt står för i olika lägen när det är sammansatta ord.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/konk/index.html

systemresurs kan vara tex comportar, ta exemplet
att du har satt ett modem på comport1 och du sedan har ett PDA-program som vill kommunisera med comport1 och en PDA
som också vill vara ansluten till denna comport1, du har nu fått två saker ( program ) som vill dela på samma resurs och du har fått en konflikt.
Din fråga är vad en konflikt är.. det är när två eller flera parter inte kommer överens då kan det uppstå en konflikt mellan dem... det är väl den enklas.. :)
Hej Håkan.
Ett tips är nationalencyklopedin som skriver en del om konflikt. Om du inte har tillgång till NE så kan jag skicka dig det som NE skriver om konflikt i sin internettjänst (betaltjänst).

Lycka till med redovisningen.
Lasse

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem