Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bredband med ljusets hastighet

Bredband med ljusets hastighet

Detta är bluff så det skriker om det. Dom kan bara leverera 5 MB genom kabel. Men på telelinjen kan jag få 24 MB, men har bara 8. Hur kan dom
"vrålljuga " så mycket.

Jag bifogar en film som dom har gjort för inbördes beundran. Ni som aldrig har varit i Göteborg får här en bra bild över sta´n. Den är bra gjord. Klicka på visa film i vä.nedre hörn,

www.gothnet.se/ - 8k
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Det är ett vanligt problem leiake. I praktiken beror hastigheten på så många faktorer att det aldrig går att uppnå maxhastighet.

Jag har nyligen bytt från BBB till ComHem och kan registrera en markant höjning från ca 11-12 till 22-23 MB. Detta beror dock på ComHems egna uttag utan mellanlänkar. Mitt hus är nämligen ett ComHem hus.

EZ
Har fått uppleva samma sak som EZ, bytte från glocalnet 24 Mbit/s (Fick som mest upp det i 8Mbit/s med kabel) till Comhem 24Mbit/s. Nu kommer jag upp i 23Mbit/s med det trådlösa systemet!
EZ!!

Vid kontakt med Telia som är en av operatörerna för Gothnet så säger dom
att det bara går att leverera 5 MB genom kabeln. Telia ljuger inte men det gör Gothnet. Värre än travhästar!!!

Jag skulle få 24 MB gratis i ett år och mobiltelefon å Gud vet allt om jag bara
behöll abonnemanget på telelinjen. Ha,ha!!!

Undrar om inte du bor vid Wallhamra torg. Där bodde jag 1970-73. Då var det nybyggt. En femrummare för 780:-/mån med altan. He,he!"!!
Annons
Noflo!!

Fiberkabel och ljusets hastighet får man tydligen ta med en nypa salt. Men att ett så stort bolag får ljuga så obehindrat. Det är mig en gåta.??
Ja, bredbandshastigheter är bra underligt.
Hade ett 24 Mb i kåken och där fungerade det bra. Flyttar till en lägenhet i centrum, flyttar såklart bredbandet, men där går min 24 lina som i kall sirap, segt och slött så man nästan smäller av.
Nu har jag firman bara 2 - 300 meter bort som är begåvad med en beskedlig 2 Mb uppkoppling, men där surfar jag betydligt lättare... har t.o.m en sådär 100kb/s snabbare upload hastighet.
Man blir inte riktigt klok på det...

Men, nu har vi blivit inkopplade på en 100/100 Mb lina Fiberoptik, en bra bit billigare än telias 24 Mb ADSL till och med, så nu byter vi leverantör.
Få se om det går i ljusets hastighet då... när bytet väl är genomfört.

//Breeze
eftersom de använder optofiber så ljuger de inte då de faktiskt har nät som använder ljus, eller påstår ni som levt längre än mig att olika ljus färdas olika fort och det finns flera olika ljushastigheter? tror det skulle ställa alla fysiskers teorier på högkant om ni påstår något sådant. så för min kännedom finns det endast en ljushastighet.

Men det jag inte kan förstå är varför din konstant efter massor med påpekaden hela tiden jämför apelsiner med rymdskep? ADSL gruppen som finns i sverige idag(ADSL, ADSL2, ADSL2+), Cabel(Comhem, och mindra lokala aktörer även föredetta UPC), sedan har vi riktigt bredband som är just det Gothnet levererar fiber. Om ni har råd(vilket ni inte har) så kan ni får 1gb i väggen tack vare dessa fibernät vilket inte går med varken xDSL tenikerna eller cabel(inte ens med nya DOCSIS 3 som comhem ska inför för 3 året i rad, förseningen beror inte på dem utan på cisco).

Sedan nej det går inte med ljusets hastighet då ljusinpulserna måste översättas till elektriska impulser och då kommer de fysikaliska lagarna in och sparkar på ljuset som vill köra fort fort fort.

Men helt enkelt Gothnet har 100% rätt när de säger att de kör i ljusets hastighet då de faktiskt använder ljus för att kommunicera i sitt nät.
Sedan att ni kanske inte får mer än 5mb har inget med att saker o ting rör sig i ljusetshastighet eller inte. utan snarare styrpning av farten för att rootnoderna tar mycket betalt för trafiken.
Rob!!

Ha,ha!! Du kan få till det. Du heter väl inte Devert i efternamn. Det heter Gothnets VD. Men han svarar inte på mina mail. Han är en "fegis". He.he!!
Det är precis där jag bor ;)

Bra gissat!

EZ
haha leiake nä.

Men jag misstänker att han som VD har en hel del mail att svara på. Och det skulle även vara intressant att veta vad du skrev i mailet? :)
elektronerna rör sig med ljuset hastighet de med.
men datapaketen följer flaskhalsarnas dynamik.
men även de rör sig med elektronernas hastighet mellan två punkter.
och bromsas upp av logiken som behandlar dataströmmarna.

det är alltså en ständig väntan , precis som i trafik rusningen.

Håller med Rob om att det finns intressanta flaskhalsar som det skulle vara
kul att de redovisade kostnaderna för.
jag tror nämligen att de sparar in en del på många ställen ,
genom att just hålla igen köp av trafik. och låta användarna vänta.
och då spelar det inte någon roll om man har fiber eller koppar
eller vilket överförings system som används.
Jag testade uppringd förbindelse med 64kb/s och det kändes inte
så slött om man gick mellan två modempunkter.
man kanske skulle gå igen uppringande adsl modem istället,
som garanterar hastigheten.
men det är klart , då skulle ju alla andra få sitta och vänta på
sin tur i kön.
var god dröj , det är 1000st före i kön.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem