Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Fotopapper – kvalitet

Fotopapper – kvalitet

Fotopapper – kvalitet

Har Du erfarenhet av fotopapper / bläckstråleskrivare? (HP Photosmart 8150)
Jag menar ”arkivbeständigt”.

Jag har släktbilder i svartvitt (silverbaserat) som är helt fantastiska i dag fast de är över 100 år gamla. Samtidigt har jag egna bilder i färg, som redan blivit värdelösa eftersom både färg och kontrast fallit bort.

Facit finns ju inte för dagens utbud av papper. Det visar sig först efter massor av år.
Men förutsättningarna för att dagens bilder skall bestå kan kanske bedömas om man har kunnande i detta område.

Jag skulle uppskatta råd och synpunkter.
Bästa papper? Bättre skrivare?

Det vore fint om barnbarnens barnbarn kunde se och uppleva mina bilder och min text.
Barnbarnen finns redan.
Antal svar på detta inlägg: 5
Moppan , först måste du bestämma dig , är det svartvitt du skall jämföra med, eller är det färg.

med svartvitt har du förmodligen bättre kvallite om det är laserutskrift.
än vanligt svartvitt. foto.
och längre lagringsbeständighet på syrafritt papper.

orsaken att jag kan säga detta är att jag just nyligen har arkiverat material
till vårt forskningsarkiv.
i detta materielet fanns det svartvita fotografier som inte höll måtten i beständighet. men tonerkopior var helt intakta.

När det gäller färgkort i digitalformat. skulle jag inte bara spara dem utskrivna utan även bibehålla det digitala formatet i filform, även med risken att de måste migreras under tidens gång.
(överföras till annat media)

Men om du vill testa skillnaderna , gör en kopia i färg för de olika teknikerna och sätt dem på kylskåpsdörren eller en platts där solen kan nå dem.

Jag är helt säker att du kommer att se ett resultat ganska snart.

ett tipps , prova även att plasta in ett ex av dem också

och kom sedan ihåg att allt som skall arkiveras skall förvaras svalt och mörkt
och i jämn temperatur och fuktighet, det är under dessa kriterier vi har de
bästa korten bevarade under.
Jag tänkte skriva ett bra svar men Göcke som är en hejare på det mesta verkar det som hade ett så uttömmande svar så att jag ej har något annat att tillägga utan att gå in på fotobiten i ett mörkrum som jag har hållt på med länge...

Så läs vad Göcke har skrivit o ta det till dig...

Bra skrivet Göcke
sevve , du har säker mycket kunskap som jag inte har den blekaste om.
så var inte blyg att komma med råd och tips för att jag har svarat i tråden.

Jag tycker nämligen att Moppans fråga är högaktuell på flera områden.
och kan flera hjälpa till så tror jag alla blir glada.

Det skulle tillexempel vara intresant om det finns någon vetenskaplig test
av arkivbeständigheten på alla typer av utskrifter.
är det någon som har sett en sådan ???
Annons
Jag orkade inte läsa allt. Men här finns mycket för dom som är intresserade av foto. Riksarkivet har regler som du söker Göcke.!!

genealogi.aland.net/discus/messages/268/56188.html?1085734420 - 55k -

Klipp och klistra,tyvärr!!
Hej Göcke

Du har rätt att frågan är högaktuell och frågan hurdana alla de nya skrivartyperna som vax är beständighetsmässigt och likadant om färglaser är lika beständigt som den svartvita???

Mina kunskaper är större inom den mörkrums biten där man kan själv avgöra genom noggrannhet och antal sköljningar efter att man fixat bilden och så, men det är ju annat...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem