Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp.. internet uppkopplingen krån

Hjälp.. internet uppkopplingen krån

Köpte ny" rauter" och sedan vill inte internet uppkopplingen fungera ordentligt den strular ofta ip adressen måste frigöras, meddelande att sladdar inte är inkopplade mm.
Det konstiga är att det funkar bra ibland...
Antal svar på detta inlägg: 6
För det första heter det " Router ". För det andra så tror jag att du måste se till så alla sladdar är intryckta. Har du dammsugit nyss. Då brukar det hända saker som inte skall hända.
Skulle det inte funka med mitt tips så får du ett till.
Problemet är troligen att du måste mappa om din router så att DC kan använda någon av portana på din dator!
Logga in på din router, och försök hitta en inställning som heter "port forwarding"..så heter det på min netgear i allafall..sedan så ställer du in att du vill ha TCP/UDP, och sätt portnumrena till samma(det är det en jag har provat med hittills och det verkar funka) te.x 3050, samt måste du ange DATORNS IP-adress, så att routern vet till vilken dator den ska använda inställningarna på...hur du får reda på datorns IP, kan du göra genom att välja Start->kör-> cmd /k ipconfig.

I DC++ måste du sedan skriva in portnamnen du har "forward"at, samt ROUTERNS externa IP-adress...den kan du enkelt få reda på om du går in på www.whatismyip.com....sen är det bara att köra så det ryker
www.whatismyip.com
Annons
Router var det ja...Nix ingen damsugning och jag kollat alla sladdar flera gånger allt som ska lysa lyser och de andra datorerna verkar fungera men denna som jag använder fungerar periodvis...om man stänger av den för natten så fungerar den inte på morgonen utan man måste fixa och trixa med "Telia suportassistent" och ibland fixas det men inte alltid. I går tappade den "kontakten" minst 20 gånger..mycket irriterande
Hmm vad är det för en router du har verkar va problem me den eller så är det själva datorn , vi hade samma problem me en av våra datorer och det vissade sig att det faktiskt va datorn som dansade sista dansen så att säga .

Fungerar den datorn utan router ?

Lite sent svar men hoppas det har löst sig eller så får du kolla upp datorn och routern .

Jag har Telia supportassistenten och den fixar inte fel på datorer/ routrar bara om det är krångel me nätet , lite dåligt av telia då dom ger ett sken av att den kan fixa det mesta , tyvärr så gör den inte det har jag lärt mig :(

Lycka till i alla fall !
Tack för alla svar, det är trolitvis datorn som spökar eftersom de andra datorerna i nätverket verkar funka

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem