Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Outlook express

Outlook express

Tjena! Mitt Outlook Express har plötsligt gått i strejk. Jag kan inte komma åt det. Det enda som händer när jag försöker öppna det, är att datorn ger ifrån sig ett irriterat litet ping-ljud, se'n ingenting... Jag har försökt öppna det på lite olika sätt, men jag är inte så bra på problemlösning...
Hjälp!!
Antal svar på detta inlägg: 7
Hej Linda ,vilket os kör du , windows XP eller w98 eller w2k.
om man gör ctrl-alt-del så kan man se om outloock redan körs på datorn, detta fenomen kan hända ibland, och då får man stoppa denna proc.
Jag kör XP, &jorå det där med ctrl-alt-del har jag redan provat, men där fanns inget outlook igång.
Hur som helst så körde jag en virus-scan av hela datorn, körde ad-aware, & slutligen startade jag om datorn några gånger. Efter tredje omstart så vips funkade allt som det ska igen! De som påstår att inte datorn lever ett eget liv, med alldeles egna regler, de har ingen dator...
Ibland brukar jag hota fatorn med att omistallera allt från början. Då av någon mystisk anledning fungerar alltid allt som det ska efter den absolut sista åtgärden jag tar, som att starta om efter jag installerat eller tagit bort något program.

Om inte hot fungerar kan våld i viss mån vara att föredra. En gång när min hårdisk krashade och en hel del viktiga dokument försvann blev jag väldans trött på disken och råkade tappa den i golven från någon meters höjd. Sen när jag monterade in den igen och skakade på den lite granna gick den igång och jag kunde kopiera de filer jag ville ha till en hel hårdisk.

Att ömt smeka datorn på sidan hjälper ibland. En annan väl beprövad metod är att slå till skärmen, också den på sidan några gånger. ;)

ja. eh.. Lite seriösare nu: Datorer kan uppträda lite konstigt om du har haft aldeles för mycket småprogram & drivrutiner (eller till och med virus) installerade. Alla virusprogram är inte så bra att de hittar alla virus. Norton eller McAfee är tva av de mest kännda. Om du inte har en brandvägg så skaffa dig en sådan. Outpost är en bra som jag använder mig av, men det finns många att välja på.

Själv hade jag ett virus på datorn så snart som igår som gjorde att officeinstallationsguiden sattes igång varje gång jag startade excel, word eller outlook. Men nu är det äntligen borta!
Annons
En annan märklig sak som har hänt mig är att jag kopplade in en webbkamera som Xp skulle ha stöd för. Den fungerade perfekt tills jag installerade drivrutiner till min grafikkort, så att jag kunde få hårdvaruacceleration, och fungerade då bara typ var tredje gång jag stardate om datorn. När den väl fungerade funkade den i en timma eller max i två och sen la den av.

Datorer är rätt märkliga ibland. Allt är inte logiskt hela tiden. Faktum är att ju mer jag lärt mig programmera destu mindre litar jag på logik. En gång var jag tvungen att skriva om samma program tre (!) gånger med exakt samma kod och algoritm innan jag fick den att fungera. Kompilatorn klagade inte utan det blev bara fel utan logisk anledning när jag körde programmet.

Datorer har sannerligen ett eget liv ibland!
Hej Linda , kul att det fixade sig,
din lösning var ju orginell

XP skall ju inte kracha , tror att du hade en felaktig fil tillhörande outlook som systemet fixade efter ett antal starter.
men det är bara en gissning.

Hejsan Linda!
intressant att läsa om dina problem med outlooken.
Jag har samma problem, sådär 3 ggr/mån.
Efter omstart så funkar det igen.
Men man kan ju bli knas!!

Det är ett bra forum detta.
Ni är toppen grabbar som kan hjälpa oss "virrpannor" som har datorer som bara står där i ett hörn och flinar oss i nacken
Hej muggan, om du har samma problem som Linda, tycker jag att ni kanske skall kolla hur mycket mail ni har i outlook express och kanske ta bort/rensa eller arkivera en del.
det är ett av problemen som man kan råka ut för.
vi alla har en förmåga att villja hamstra all

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem