Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Distansövervakning av fastighet

Distansövervakning av fastighet

Jag vet att det finns mycket kunskap på IS.
Nu får ni en utmaning.
En för det mesta obebodd fastighet(OB) 3mil bort vill jag ha en övervakningslösning för. Fast tele och el finns där. GSM förbindelse finns i ena hörnet på fastigheten.
Skulle vilja ha en kamera som registrerar ankommande fordon/personer. Vill att kameran slås igång via rörelsedetektion.
Inspelning skall ske med tidsangivelse på bilderna.

Koll av inspelning vill jag kunna göra från hemmadatorn.
Har en gammal PC på OB med W98. Går den att använda på ett smart sätt?

Kan man koppla kameran till en lös hårddisk som inspelning görs på utan att PCn är i gång men att PCn är kopplad till den via USB?
PCn går väl att "väcka upp" via modem? Sedan bör jag väl kunna kolla inspelningen.
Kan man göra så att PCn larmar mig via ett mail? SMS fordrar väl en GSM lösning.
Måste jag lägga in WinXPHome?

Hoppas ni kan skissa olika lösningar med ungefärliga prisalternativ på resp komponent i lösningen. Kameran ska var rejäl, tåla minus 25 grader C.

Hoppas att ni förstår problemet. Bättre lösning än mina tankar ovan mottas tacksamt.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Du får nog börja med att ansöka om tillstånd för att sätta upp en övervakningskamera.
kan skjuta in att har du redan el och tele så håll dig till en dator som står standy hela tiden. med adsl anslutning
kör du w98 så måste du vara beredd att starta om dator med jämna mellanrum.
är du lite händig , skulle jag rekommendera någon linux variant istället.
före XP.
tejay4u - den egna tomten kräver inget tillstånd.
Citat
"Tillstånd till kameraövervakning behövs om man avser att övervaka en plats som är fritt upplåten för allmänheten. I detta sammanhang är det ointressant om platsen är ett offentligt eller privat område. Strikt privata utrymmen eller områden som inte anses upplåtna för allmänheten är bostäder, villatomter, trappuppgångar i flerfamiljehus eller utrymmen och områden på arbetsplatser där allmänheten inte tillåts uppehålla sig.
Annons
Göcke - ADSL finns ej på landet. Linux kanske kan bli aktuell.
Men en lösning i alla steg, tack
det är ditt första hinder. det är knappast genomförbart på proffsnivå om du inte kan ha en uppkoppling. alternativet till detta är en typ av uppringning.
endast för larm/sms/mail och funktionen kan finnas med i kamera utrustningen.
hej Birger.
jag har ett villalarm med en uppringning via min mobil...larmet ringer upp mig vid, strömavbrott,inbrott,sabotage..m.m det beror på vad jag programerat in för nåt men detta larm finns det en massa möjligheter t.o.m ett överfallslarm om man så vill.

pappilon
Det finns några sätt att lösa det på.

1. Inspelning kan göras på 2 sätt, antingen med en vanlig pc eller med en för ändamålet framtagen lagringsutrustning (DVR). Det finns även kameror med kortplats för minneskort och du kan spara bilderna där. Dessa har emellertid tämligen begränsad lagringsmöjlighet.

2. Enheterna kan ställas in för att lagra bilder när rörelse sker i bild. Antingen låter man mjukvaran i dator/dvr avgöra när det är rörelse eller låter man kameran göra det. Skillnaden är stor i pris. Det billigaste är att låta programmet göra det. Man blandar alltså inte in rörelsedetektorer.

3. För att komma åt bilderna på avstånd är det lämpligast att använda internet. Då krävs en konstant uppkopplad förbindelse. Det går naturligtvis också att fjärrstarta ett modem och en router. Det finns trådlösa överföringsvarianter för större avstånd men prismässigt är det inte försvarbart jämfört med internet.


Om man tittar på vad ett modernt inspelningssystem kan göra så täcker det in de behov du har, skicka mail vid rörelse i kameran etc. Men du kommer att få många mail. Systemet ser inte skillnad på mänskliga inkräktare och harar, rådjur och svajande träd. Vissa kameror kan man "lära" hur vissa fasta föremål rör sig i bild (träd, buskar), kostar styvt 10 000.

Sedan har vi klimatet, det kräver ett uppvärmt väderhus eller en uppvärmd domekamera.

Kostnadsalternativ 1 Analogt system med en digital videorecorder (dvr) med nätverksanslutning, skaplig analog kamera i väderhus med uppvärmning. Ca 10 000.

Alt 2 PC med videograbberkort för analoga kameror, kan jag ej ge någon prisindikation på, jobbar inte med den varianten men den finns. Analog färgkamera i hus ca 4000-5000 kr

alt3 Pc med nätverkskamera och mjukvara. Mjukvara laddas ner gratis för en kamera (1 licens-demoprogram från Milestone) Kamera i väderhus t ex Axis 211 pris ca 6500-7000

Enheten för bildlagring måste vara igång konstant, kan anslutas till switch/modem för uppringd förbindelse. Det blir väldigt tröttsamt att leta relevanta bilder med så långsam uppkoppling för det tar tid.

När det gäller tillstånd så stämmer det som Birger skriver att för privata områden dit allmänheten inte har tillträde behövs inget tillstånd. För affärer och liknande får man övervaka entré och kassaområde utan tillstånd, där räcker det med en anmälan till länsstyrelsen. Övrig övervakning kräver tillstånd. Kostnad anmälan 700 kr, tillstånd 3200 kr.
Tack för svaren särskilt Tompaxox som ju har imponerande kunskaper. Jag förstod att problemet inte var så lätt men det är mer komplicerat än jag trodde.
Bl a modemkollen - för långsam för bilderna.
Rörelsedetekteringen - kan reagera för mycket.
Fråga är om inte kollen via internet får skrinläggas och ersättas av en koll i efterhand 1 ggr/vecka vid besök på stället.

Tompaxox - vad rekommenderar du då för lösning? Hur kallt klarar kameran utan väderhus? Tar den skada av för sträng kyla eller lägger den bara av tills det blir mildare? (Största risken ligger under bärsäsongen/hösten).
är bildbeviset så viktigt ??
pappilons förslag kan fungera bra oxo
och att du sedan har en pc med kamera som du tömmer på platts.
För inbrottsrisk rekommenderar jag ett centralanslutet larm dvs kopplat till larmcentral, t ex Securitas eller SOS. Att ha ett larm kopplat till sin egen telefon är nog bra men den gången larmet ringer upp så säger ju Murphy's lag att då är man inte tillgänglig eller bortom räckhåll för GSM-täckning etc. etc. Då är det bättre att en larmcentral tar hand om det och har en åtgärdsinstruktion om hur man ska agera i olika situationer, men det är ett annat kapitel.

För övervakning av gårdsplan för ev skadegörelse etc. är ju kamera att föredra. Man har ju då möjlighet att se vem som varit där. En analog kamera med låg upplösning kan antingen användas för översiktsbild (stor yta) eller närbild för identifiering, inte både och. En nyare nätverkskamera med hög upplösning kan användas för båda ändamålen genom att man kan zooma digitalt i bilden i efterhand. Man ska komma ihåg att det vi ser i t ex CSI när de får fram en kristallklar bild ur spegelbilen från ett skyltfönster på 500 meters håll bara kan förekomma i CSI inte i verkligheten.

En kamera utomhus utan väderhus klarar förmodligen kylan ganska bra, problemet är nog mer fukt. Temperaturer runt 0 i kombination med blåst trycker in fukt i kameran.

Bäst effekt för att få ha sin egendom i fred har ett centralanslutet larm med uppringning via GSM. Ordentliga skyltar om att det är larmat och centralanslutet. Ordentliga spärrar för det mekaniska skyddet, alltså inte bara lås på dörren. Lås gör inte så stor nytta. Det viktiga är att det ska ta tid att forcera en väg in i huset. Inkrypningsskydd, galler etc. Hur mycket larm man än har i huset tar det ändå en viss tid innan någon kan vara på plats efter att larmet har gått. Den tiden har tjuven tillgodo och då ska det ta tid för tjuven att arbeta. Syns det utanpå huset att det är besvärligt så får det stå ifred.

Kameraövervakning tror jag inte gör så stor nytta i ditt fall i fråga om att avskräcka. Om du har en fejd med en granne och vill se vad han pysslar med när du inte är i ditt hus så är kamera suveränt. I så fall ska den vara dold.

Det finns idag inbrottslarm med detektorer som har inbyggd kamera. Dessa tar då bilder inne i huset när detektorn löser ut. Bilderna går till larmcentral som direkt kan se på bilden vad som löst ut detektorn och kan snabbare sätta in rätt åtgärd. Kombinerat med en rökdetektor kan räddningstjänst larmas tidigare vid rökutveckling och en förödande brand kan förhindras.

Som jag ser det är det syftet och budgeten som avgör vilken utrustning du ska ha i ditt hus.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem