Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med Data -Cd

Problem med Data -Cd

Hej , jag har fört över några Cd till en Data Cd det va så många Cd så det gick inte att göra en vanlig Cd , problemet är att jag kan inte öppna den på datorn jag får inte äns nåt fönster där det står vad jag vill göra tex öppna mappen eller spela upp osv . Jag kan spela upp den på min DVD men grejen är att jag vill använda den data cdn på datorn . Jag har några äldre data_cdn som fungerar perfekt men 2 st nyare som inte funkar . Vad kan jag göra eller vad har jag gjort för fel ?

Sen har jag 2 cd skivor som innehåller både låtar och spel och musik video så fort jag sätter i dom i datorn så börjar videon eller spelet att spelas upp och det är inte det jag vill för jag vill lyssna på låtarna , vad kan jag göra åt det ? det är köpta cd skiver så inget hokos pokos där inte ( tror jag) *S* det är samma sak vad det gäller dom 2 inget fönster öppnas där jag kan välja vad jag vill göra .

Tackar för svar
Antal svar på detta inlägg: 10
Det var mycket på en gång.

Beträffande problem nr 1, så vet jag inte.

Beträffande problem nr 2, så håll nere shifttangenten en stund när du har stoppat i skivan, så kommer den inte att starta upp. Sedan får du nog via utforskaren leta rätt på låtarna på skivan. Alternativ så startar du Windowsmediaspelare och väljer där Uppspelning. När du klickar i nederkant på uppspelningsknappen så kan du få upp en meny där du kan välja att spela upp skivan.
Oj det där var riktigt rörigt.

Men om jag förstått det rätt så har du inte stoppat in massor av skivor i ugnen för att smälta ihop dem tillformen av en cd-skiva. Utan du har rippat ett par musik cd-skivor till valfritt format för att sedan bränna ned dem till en cd-skiva som din stationära Dvd-spelare kan spela upp.

I och med att du skrivit det har du just bekräftat att det itne är något fel på skivan utan.det verkar mer handla om att du inte vet hur du öppnar och spelar musik från en skiva i din dator.

Mitt förslag är att du idin musik spelare. klikar på arkiv->öppna och där väljer den skivan eller de låtar du vill spela upp och spelar upp dem.
Hej igen , Tack PerAsk det ska jag testa .

Rob Jo jag har nog stoppat in mer än som ska va på Cdn för jag fick upp en ruta när jag skulle bränna ner folderna ska det nog va att det är för mycke så brännan måste stänga för att allt ska få plats Hmm minns inte riktigt va det stog men det va nåt i den stilen , den DVD som jag kan spela upp den data - Cdn är inte på datorn utan min DVD till Tv där funkar det perfekt som sagt den vissar alla folder och när jag går in i nån av dom så vissas låtarna Ex folder och namn på gruppen och sen låt namnen så är det bara att välja vilken låt jag vill spela .

Jag har testat att öppna i min musik spelare men det går inte , den finns ju ingen skiva eller låtar enligt den .

Men om jag nu inte kan spela upp den hur ska jag bränna ner kanske inte allt men så mycke det går och kunna spela upp det på datorn ? Jag måste få bort saker från datorn för min hård disk är nästan full så jag är lite orolig för att den kommer att krasha , dom låtarna/ cd skivorna som jag vill bränna ner är ner laddade så det är inget som jag har hemma så dom är inte rippade utan färdiga för nerbrännig , jag har ju även bilder texter osv så därför vill jag göra en Data_ Cd för om jag ska bränna ner allt försig så blir det väldigt många skivor som jag får använda mig av ..
Annons
Hmm jag ska nog försöka föklara lite bättre ser att det är nog lite svårt att förstå vad jag menar ..

Jag har en mapp där finns 13 foldrar som innehåller musik ( mappar) om jag ska komlimera dom en efter en så blir det väldigt många toma cd skivor som jag får fylla , så jag vill inte komlimera till en Audio cd utan göra en Data cd för jag vill även bränna ner lite bilder och texter och det kan man ju ha på en data cd , jag gjorde en data cd men den går inte att spela upp eller se bilder på min dator där imott går det på DVD som är kopplad till Tvn , tanken me en Data -Cd är att jag ska kunna tömma min hård disk för jag har för mycke på den , att jag vill kunna se mina filer på datorn är att jag vill kunna bränna ner eller ta bort det jag väljer eller helt enkelt avbelasta datorn men kunna sätta tillbaka det jag vill om jag skulle villja skicka nåt till en kompis eller nåt sånt .

Som sagt så har jag gjort en Data _Cd men jag kan inte spela upp den på datorn utan bara på DVD som är till Tv och det hjälper mig inte så mycke .

Jag har 3 st gammla Data-Cd som jag gjorde för länge sen när jag körde W98( antika grejer) *S* och dom går både på datorn och DVD ..Så jag förstår inte vad jag har gjort för fel nu .

Hoppas det här blir lättare att förstå *L*
Har du provat att gå in på skivan genom den här datorn?
Du kan ju hö-klicka o sen välja utforska så får du fram alla filerna.
Nej så har jag inte testat , ska göra det men jag va inne på den här datorn och höger klickade på E disc som är min cd brännare och det står att cd spelaren är tom , kan ju va så att den helt enkelt inte kan läsa av cd skivan .
viinikka_86 < Det gick inte att göra så heller , jag får ta och köpa en himmla massa cd skivor och bränna ner som vanlig Cd skiva .
Det blir ett heltids jobb det
om du har filerna på en Hårddisk , skall du bara behöva bränna en datadvd
då läses innehållet som på hårdisken. och du kan läsa dem via datorn.

har du en extern dvdspelare som kan läsa filer av typ jpg och mpg format så klara den även att läsa en datadvd-cd. med dessa filtyper. inte några andra filer.
Aha ok då gör jag en sån och hoppas på det bästa .

Tack för alla svar
Hmm har hittat problemet , det va helt enkelt så att min cd spelare den i datorn inte vill ta vissa brännda skivor , men nu har jag helt enkelt fört in o ut skivan tills den tog den och det funkar just nu , får väl se hur det blir nästa gång jag ska kolla på den eller spela upp den . Det är ju blandat på den och allt det jag hade brännt ner på den finns fast det visste jag för det såg jag på DVD till Tvn .

Tackar än en gång till alla :)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem