Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Värt att uppdatera till Vista?

Värt att uppdatera till Vista?

Funderar på att uppdatera till Windows Vista på burken.. Någon här som har erfarenhet, är det värt att uppdatera ännu eller ska man hålla sig till XP?

Har en AMD Athlon 4400+ på 2,3 GHz med 2 Gb ram och 2x500 Gb hdd.
Antal svar på detta inlägg: 9
håll dej till XP så länge de underhåller det. det är stabilare än Vista
och köp en ny burk med Vista den dagen du tycker att du har råd med en ny
och när Vista finns med servicepak1 i bundlingen.
Jag håller med Göcke. Jag kör Vista Ultimate x64 på en av mina datorer och det är inte riktigt stabilt och lite krångligt. Dessutom är det många programleverantörer som inte har anpassat sina program till Vista ännu. Vänta så länge det går.
En annan nackdel är att det finns så otroligt många versioner av Vista och många av dem är väldigt begränsade i funktionerna. De funktioner som de marknadsför hårdast med 3D-växling av program mm, finns t ex bara i de dyraste versionerna och ger ingen egentlig funktion. Det är mest skryt känns det som.
Dreamscene som släppts precis(till ultimate) är dock ganska trevligt, men onödigt.
Telemundo du gör inte en rättvis jämförelse om du jämför en 64bits version mot en 32bit. XP 64bitar är betydligt sämre än Vista Ulitmate 64bitars.

Vista har varit rock solid för mig. jag kör dels business edition på jobbet(32bit) och ulimate(64bit) hemma och det är stabilt som bara den. Och självklart finns det kompatiblitetsproblem med gammal programvara som är skriven för 32bitar i ulitmate, men det får man ju räkna med närman kör gammal 32 bitars kod på 64bitar operativ. Medans 32bitars operativet på jobbet är helt stabilt och inte visat några kompatiblitetsproblem alls. Och så otroligt mycket snabbare 64-bits program är mot 32-bit mums.:) Men för att köra ett 64bitars operativ är det minimum med 4gb i ram och självklart en processor som har stöd för 64bitars kod.

Köper man ny dator idag så är det dumt att köpa den med XP då de datorerna ofta är några tusenlappar dyrare och att det kostar några tusenlappar till sen när du ska köpa nytt Vista. Men har man en dator och inte har några planer på att köpa ny hårdvara kan man vänta med att byta.

En till sak som är bra med Vista är säkerheten som är så otroligt mycket bättre än XP.
Annons
Ja vi har nu bytt 732 bärbara datorer tillbaka till Xp just på grund av kompabilitetsproblem!! Och detta visade sig bero på programavaru problem,hårdvara mm. En mycket dyr historia för det företag som ansvarar för driften hos oss.
Och inte nog med det, vi förlorade mycket arbetstid också. Men nu rullar allt igen, och leverantören och Microsoft fick lite att bita i. Dom har tjafsat sedan Maj om vems fel det är.
Fattar inte vad det är för problem alla har med vista. Själv kör jag vista 32-bit på två datorer och det funkar perfekt, förutom att jag har problem med en trådlös skrivare. Men jag har inte forskat speciellt mycket så det kanske inte är svårt att lösa. Nä, satsa på vista, dessutom kommer det ju alldeles snart ett SP1. Kör programmet för kompabilitet före ni köper vista är ett hyfsat råd. Jag har i alla fall haft tur.
Vad är det för skillnad på 32 och 64 bitar då? Jag har sett att det finns massor olika varianter av Vista.. Vad är skillnaden på alla? Vilket blir bäst för vanliga hemanvändaren? Jag såg att nån variant av Vista kostade drygt 5000 kr, och det är på tok för mycket för mig..

Vad är en OEM-version för något?
Skillnaden mellan 32 och 64 bitar är att du har två olika sorters processorer. Det är som om du jämför detta med en motorväg med 32 filer respektive 64 filer, dvs 16 åt ena hållet och 16 åt andra hållet på 32 bitars motorvägen.
Det innbär att datorn kan skyffla data fram och tillbaka dubbelt så fort på en 64 fils motorväg, men som sagt du måste då ha en sådan processor. Dessutom märker du ingen skillnad om programmen inte är skrivna för 64 bitars versionen.
Det här var en enormt när utveckling av Windows 95 kom, då man tidigare bara hade 16 bitar. Detta i grova drag.

OEM är en windowsversion som datortillverkaren köper och installerar på de burkar han levererar.
Det här innebär att man får inte installera detta windows på någon annan burk och om datorn går sönder så måste man i princip köpa en ny windowsversion.
Göcke kanske kan förklara bättre.
problemen med en uppgradering är att en del kringutrustning
inte har drivrutiner med vid installationen.
och det är alltså en lite möjlighet att just
IvoBaloo har just det problemet med sin skrivare.
och då får han gå till skrivarmärkets hemsida och undersöka
om de har uppgraderat den maskinen.

förmodligen har han andra problem också,
men som inte har visat sig ännu.
och då är de ju inte så kännbara.
och har ringa betydelse för honom.

jag rekommenderar att avvakta till SP1.
då man förhoppningsvis har lagt till merparten av de drivrutiner
som är godkända och saknas i den första versionen. mm

när ni skall välja Vista så finns det två versioner
32 eller 64 av 4olika paket för Europa
alltså 8 olika licenser,
samt att ni måste beställa rätt version eftersom man bara köper i
32 eller 64bit versionen.

( http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/choose.m
spx )

angående OEM så stämmer det med PerAsks beskrivning.
den kan även köpas tillsammans med tex en hårddisk eller moderkort och priset är därför lägre,
skillnaden är att man inte får någon support eller handbok som när man får med en full version av varan,
och i licensen står det att den endast får installeras på en dator.

jag skall inte gå in i alla turer som det är, de går att läsa sig till om man orkar läsa igenom licenstexten.

( http://www.microsoft.com/sverige/windowsvista/getready/editions/default.mspx )

om man vill uppgradera så är alltså frågeställningen
vad får jag för mernytta av en uppgradering
är jag beredd att ta problemen som kan komma
och är jag beredd att skrota gammal hårdvara som
inte uppgraderas mer.
Nej Göcke, jag har inga andra problem än med skrivaren. Och jag använder mina datorer varje dag utan andra problem.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem