Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Egen installations CD

Egen installations CD

Då var det dax för omformatering igen...Är det någon av er som känner till ett program som man kan bränna ner på en CD (DVD) tillsamman de flesta av sina egna program. Alltså en egen installationsskiva, där man i en meny kan klicka för att installera egna program...Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 8
cribbe , alla program har egna installations program

det borde alltså vara enklast att du bränner ned alla dina zippade program
i egna kataloger så kan du packa upp och installera dem när du behöver dem. eller att göra ISO-avbilder på befintliga CD-skivor som du sedan placerar på en extern hårddisk, vill du ha menyer till katalogerna , kan du skapa dem via en htmlsida.

är det en och samma dator du skall ha det på , backa upp hårddisken
eller gör en diskimage på den som axe har beskrivit så många gånger förut
Då var det dax för omformatering igen
varför???
disken är ju redan formaterad!!!!!
är det något fel på formateringen eller vill du ha ett annat format???

cribbe ! . Jag förstår inte riktigt vad du menar en egen installationsskiva för att installera egna program.

Som jag har skrivit många gånger tidigare tycker jag att det bästa är att göra en ominstallation eller återställning (vad man nu vill kalla det) är att man tidigare har gjort en "back-up"-kopia av de olika partitionerna på hårddisken eller på de olika hårddiskarna, om man har fler än en i datorn.

Om något börjar verka konstigt med datorn och man inte kan finna något sätt att rätta till det så gör man bara en "restore" (återställning) av datorns operativsystem, program, mm. från den "back-up"-kopia som man gjorde tidigare när allt fungerade helt ok.

Det finns olika back-up-program men jag har i alla år använt "Norton Ghost" och det har alltid fungerat bra för mig.

Jag kopierar här in ett inlägg som jag skrev tidigare ang. "back-up" och "restore" av en dator.
----- ----- ----- ------ ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
En stor fördel med att göra en back-up på t.ex. C:-partitionen då och då
är att man då inte behöver installera om alla program om man av någon anledning måste formatera C:-partitionen eller byta hela hårddisken.
Jag har skapat en partition ( F: ) där jag sparar alla back-up-kopior.

Beträffande storleken på backup-filer.
Jag använder Norton Ghost och jag har utnyttjat ca. 6,4 GB på min C:-
partiton. Backup-filen blir då ca. 3,1 GB stor.
Om man har lite utrymme kvar på hårddisken kan man även välja att
komprimera backup-filen.

Personligen tycker jag att det bästa sättet att spara kopior av backup-filer och annat som man vill säkerhetskopiera är att kosta på sig en extern hårddisk.
De flesta datorer har idag USB 2.0 anslutningar. Så det går ganska fort
att kopiera till och från den. Och man behöver då inte skruva isär datorhöljet och montera in en extra hårddisk. Dessutom kan man ansluta
samma externa hårddisk till sin bärbara dator eller till någon annans dator
om man vill hjälpa dem med diverse datorproblem.

Jag har nu backup-filer till sex olika datorer på min externa hårddisk.
Det är till mina systrar och bekanta som då och då behöver hjälp med sina
datorer. Eller som har köpt en nyare dator. Då ringer dom och jag åker dit med min externa hårddisk och återinstallerar C:- partitionen från deras
backup-fil. Det tar ca. 30 minuter. Mycket enklare än att installera om
operativsystemet och alla olika program. Det skulle förmodligen ta en hel
eftermiddag att utföra.

För att man ska kunna göra en "restore" (återställning) av C:-partitionen där bl.a. operativsystemet ligger måste man ha en CD-skiva som hör till Ghost-programmet, den hetar "Recovery Disk". . För när man ska återställa C:-partitionen måste datorn starta i "DOS-läge" för att kunna utföra återinstallationen av C:-partitionen.

Jag beklagar att inlägget blev så långt men jag tycker att man måste beskriva i detalj och på ett förhoppningsfullt förståerligt sätt för dem som inte är så bevandrade i dator-hantering.

Good Luck.
Annons
Jag tror jag förstår vad du menar, men tyvärr så har jag inte kunskapen.

Jag tror du avser en skiva som innehåller windows, och där man förutom windows även kan välja vilka program som man vill installera, och så sker detta alla på en gång. Mycket smidigt och bra, och så går det snabbt.
Jag har en sådan skivan, men har ingen aning om hur eller vem som gjort denna och tyvärr så är den skadad, så den fungerar inte längre.
Om man använder Norton Ghost och tar backup på c-partitionen, får man med alla installationsfilerna?Trodde att man alltid måste installera om programmen.
Norton Ghost är inte samma sak. Det är ju en kopia av hårddisken inkl alla program som man har installerde vid tillfället när man kör N Ghost, en spegling och det är en mycket bra metod att göra när man har ex en nyinstallerad dator med alla progam som man vet att man vill ha, och när datorn är i topptrim.
Alltså med Ghost får man med allt
cribbe!!

Varför inte använda systemåterställning. Har du laddat hem ett program som gör att din dator blir "grinig" så kör detta. Oslagbart!!

Systemåterställning är lätt att lära sig. Jag fixade mitt första möte på 2 minuter. Så var inte rädda.

Det axe förklarar med sitt långa inlägg är just systemåterställning. Dom program som man har laddat hem blir kvar, men det som har orsakat felet försvinner. 12 % av hårddisken är kopior i detta system.

Göcke är lite emot detta system. Det beror på att han troligen har kunder
med sitt kundregister och bokföring på disken. Då kan det vara av ondo. Men vi vanliga Svensson. Bara åk!!!!
Schyssta grabbar! Utan att kommentera varje inlägg så.......
Anledning till att jag vill formatera är att få bort alla "skräpfiler" mm. Även om ett program inte är överrens med något annat så kan det bli en massa komplikationer....även efter en systemåterställning.

axe << Det här med Norton Ghost har jag provat, men f´n (ursäkta) jag får inte till det som jag vill...men men jag kör som vanligt..

Ett jätte stort tack för "supporten". Ni är bäst

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem