Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hårdisk problem

Hårdisk problem

Hejsan!

Då min dator strulade vid uppstart ibland så beslöt jag att formatera och partionera om den. Den jag har operativet på är en samsung spinpoint 300gigare. Innan jag rensade systemet så skaffade jag en samsung till på 500gig. På den lade jag över allt som jag ville spara från 300gigaren, det blev drygt 200gig totalt.
Men efter ominstallation av windows så kan jag inte se någon data på den. Alltså hårdisken finns där med en total ledig yta på 465gig. Det står använt utrymme 79,1Mb hur kan detta komma sig?

Man behöver väl inte tänka på master o slave då det är sata diskar eller? Bägge diskarna står som master dvs saknar bygling helt. Och det är så jag har haft det hela tiden.

Hoppas någon har svar på detta, vill inte förlora innehållet på disken.

//Bikerrog
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Hej Axe!

Om du läste tidigare inlägg...
så har jag skrivit att bägge är sata diskar och NTFS formaterade.

Japp jag kunde titta på dessa filer. Den nya disken är bara 1partition på och system disken 2st, 15gig med XP och 264gig resten.

System disken har enhetsbokstäverna c: 15gig (xp) och E: 264gig

Nya disken D: 465gig

Om jag kollar diskarna med administrationsverktyg i kontrollpanelen>datorhantering>diskhantering så är bägge diskarna formaterade med typen standard. bägge diskarna och alla partitioner är felfria.
D: (nya disken) står som aktiv vilket jag ställt den då Per Ask tipsade om det i ett tidigare svar. Men detta gjorde dock ingen skillnad.

Varför nya diskens enhetsbokstav hamnat mittimellan systemdiskens partitioner vet jag inte. antagligen så skulle jag kopplat ur den då jag installerade Xp på nytt.
Jag kör förresten XP proffessional

//Bikerrog
Enhetsbokstav kan du ändra i diskhantering, men det är väl inte ditt största bekymmer...
Kan du skapa filer på 500 GB-disken?
På något sätt verkar det som att du sopat 500 disken också.
Dra ner något recovery-verktyg från nätet och se om det går att hitta något.
T ex Runtime Software Data Recovery V3.30
Såg att det fanns på TPB.
men hur har du det med rättigheter på hårddisken nu? efter ominstallationen kanske du måste ta över rättigheter över hårddisken, det hände en kompis att han förlorade rättigheterna att använda hårddisken efter ominstallation.

vad händer om du dubbelklickar på enheten som du hade fört över alla filer till ? öppnas det nån dialogruta och vad står i så fall i den?
Annons
Tack alla som försökte hjälpa mig med mitt hårdiskproblem!

Jag löste det emellertid själv tillslut genom att återskapa hårdisken med hjälp av programmet Get data back for NTFS.

Hade kanske också funkat att koppla ur 500 gigaren och formatera den andra igen och installera xp på nytt. Därefter koppla in den nya disken igen.
Fast det vet jag ju inte... nu slapp jag installera om windows i varje fall. Förlorade några filer men det mesta gick att återskapa.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem