Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fråga om minneskorts platser

Fråga om minneskorts platser

Hej alla glada! Har en liten liten fråga ang ramminne: Har 2 kortplatser till dessa å min fråga är till alla experter därute, kan jag ha 2 olika storlekar på minnena å ändå få optimalt med ram? Har 2*512mb nu å skulle vilja ha typ 1536mb men vet ej som sagt om detta funkar.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har olika storlekar i min burk och det funkar bra..
Tack för hjälpen.
De funkar alldeles utmärkt.. Men varför just 1536 mb?
Köp 2 st 1gb minnen så blir de nog fart på burken.
Själv köpte jag ett sådant o det kostade mig bara 299:-
Annons
Tack förditt svar viinikka_86. Skulle vara tacksam om du ville ge mig företagsnamnet eller en länk till det ställe som du köpte minnenna. 299:- e ju riktigt billigt.
Det beror på hur ditt moderkort fungerar. Troligtvis kommer du att tappa prestanda.
Det beror på att "bussen" till processorn troligvis går dubbelt så snabbt som bussarna till minnesslottarna.
D v s processorn behöver komma åt två minnen åt gången för att kunna prestera maximalt, det gör den inte om de sitter på samma buss.
Om t ex FSB (front side bus) går i 1066 Mhz går minnesbussarna i 533 Mhz.
Detta gäller nästan enbart stationära datorer.
Jag skulle rekommendera att köpa två minnen.

/Claes
jigsaw!!

Du måste kolla så ditt moderkort klarar 2 GB. Det är inte att bara ösa på.
Har du en nästan ny dator. No problemas!! Men är den äldre.Aja,baja!!

Gå in på din dators sajt och kolla. Eller ring och fråga dom hur mycket RAM
den orkar.

Man kan ha olika storlekar. Precis som vi karlar. He,he!!
Tack Claes men de där va rena grekiskan för mig. är inte så hemma på det tekniska .
Ja du leiake det har du rätt i. Har en dator som e ca 1 år gammal å moderkortet klarar 2gb. Har en intel celeron 3,46Ghz å Ati Radeon Express 1100 samt ett integrerat ljudkort ati 256mb. som tyvärr stjäl ramminne. Har 1024mb men när jag kollar upp på kontrollpanelen så har jag bara 768mb. Tack ska du ha du goa gubbe (om man nu vågar skriva så)
Hej.

Jag ber om ursäkt för fikonspråket.
Om du har Windows XP och högerklickar på "Den här datorn" och väljer Egenskaper och det står längst ner att du har 768 MB RAM, så har du nog det och inte 1024. Du har nog ett minne på 256 MB och ett på 512.
Du ska troligtvis köpa två minnen till din dator och de ska vara lika.
Jag hittade en bra sida du kan kika lite på. De är bättre på att förklara än jag. :)
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220
Netonnet har 1GB DDR2 667 Mhz för 249:-

Vet du vad du har för moderkort?
Kan rekommendera netonnet och komplett.se
På komplett väljer du datormodell så letar den fram minnen som passar din sort.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem