Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Omstart via aktivitetshanteraren

Omstart via aktivitetshanteraren

På vissa maskiner (XP) finns det i menyraden i aktivitetshanteraren (Task Manager) en möjlighet att stänga av datorn/starta om datorn.

Någon som vet varför den inte finns på alla XP? Eller om det någonstans finns en valmöjlighet att få fram den menypunkten.
Antal svar på detta inlägg: 9
under
inställningar/Aktivitetsfält och startmenyn
osv kan du ställa in hur du vill se startmenyn osv
där kan du lägga till och dra ifrån.

energialternativ måste aktiveras för att få den funktionen du
önskar, och den ställer du om i kontrollpanelen , energialternativ
Jo, så långt vet jag men jag menar i task managern. Där har jag några xp-maskiner där det i menyraden mellan visa och hjälp finns ett alternativ shut down också. Detta är väldigt praktiskt när man behöver starta om en dator remote. När man är inloggad via fjärrskrivbord så kan man bara "disconnecta" när man avslutar på vanligt sätt. Man kan inte starta om datorn den vägen om man inte finns fysiskt på plats.

Men som sagt på vissa XP-maskiner finns möjligheten att starta om via task managern, frågan är då hur jag får fram det menyalternativet.
detta kanske hjälper dig ? http://support.microsoft.com/kb/323527
Annons
du kan använda komandotolken också,
för att använda komandot shutdown

skriver du
shutdown help
så får du en lista på vad du kan göra

eller starta taskmanagern från
kör
och skriv taskmgr
Provade att göra en shutdown - r från kommandotolken men utan framgång. Den köpte kommandot men struntade i det. Försöker hitta skillnaderna mellan datorerna som har alternativet shut down och de som inte har det.
Tompaxox!!

Har du Windows XP Professional. Jag testade Göcke:s tips oxå. Men vad hände. Inte ett "skit". Har bara Home Edition. Har läst någonstans att det det finns inte längre i denna version.

Jag googlade på, och fick aningar om det var så. Du får troligen ladda hem ditt Task på annat håll. Om man översätter Task Manager till svenska, så blir det " specialfunktioner ". ( För proffs,tror jag)

Ett effektivt sätt att stänga av datorn är att dra ur elkontakten. He,he!!

Det är just det som är svårt leiake, att dra ur sladden om man är 35 mil från datorn.

Funktionen finns redan i task managern (aktivitetshanteraren) men av någon anledning är den inte "aktiv" i vissa maskiner. Det gäller att klura ut under vilka förutsättningar möjligheten är aktiverad.
skriver ni
shutdown help
i komandotolken så skall ni få upp en lista på växlar för komandot
får ni listan finns komandot i maskinen.
men ni måste vara administratörer för att komma åt det tror jag

maskiner med XP-sp2
har en aktivitetshanterare ver 5.1
oavsätt viken version pro/standard vad jag kan se
ctrl/alt/del komandot finns i alla XP för att starta aktivitetshanteraren=
Taskmanager, eller uppgift=task
http://i104.photobucket.com/albums/m178/vargo72/AH.jpg

Jag har en dator med XP Home och en dator med XP Media Center
och det är likadant på båda

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem