Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Dlink-router

Dlink-router

Köpte en Dlink Dir-635 samt två nätverkskort,DWL-547 och installerade de i två datorer. Allt funkade som en klocka tills den ena datorn plötsligt tappade förbindelsen med det trådlösa nätverket.Genom att klicka på dlinks programvara nere vid klockan kopplar den på nätverket igen Utloggningen sker ungefär efter 10 min. Jämfört inställningarna och de ser identiska ut.Mailat supporten på dlink men det kan väl dröja med svaret. Undrar om någon har varit med om något liknande och i så fall kanske hittat en lösning.

Uffe Gustafsson
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

det är inte så att det är ibockat i nätverkskortets egenskaper under knappen konfigurera där finns en flik "energisparfunktioner" där är en ruta som det står

tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström

om det är ibockat där prova att ta bort bocken om den sitter där.
Finns inget ruta för det men en liknande inställning finns och jag har satt den på "off". Hjälpte inte heller. Funderar om det kan finnas någon annan inställning i datorn som kan påverka nätverkskortet?
Första trådlösa router jag köpte var en D-link, affärens erbjudande var m/installation som tur var.
Allt fungerade klockrent i några timmar, sen tappades kontakten och det var omöjligt att upprätta igen, nästa dag var kontakten där igen ett tag.
Säljaren installerade två nya software till routern från D-link, för han avslutade försöket

Han monterade en router från en annan leverantör, och den har fungerat från förste början utan problem.
Hans uppfattning var att kortet som var i min bärbara Acer TM ej klarade av att kommunicera med D-link routern.

Kortet mitt är: Intel (R) PRO Wireless 2200BG Netwoork Connection
Annons
Intressant att det kan vara okompatibelt idag, år 2007. Trodde att leverantörerna hade mer eller mindre öppen kod så alla skulle kunna använda samma funktioner i mjukvaran. Problemet i detta fall är att det är samma tillverkare på router och nätverkskort.
Är alldeles för envis för att släppa detta. Ska söka vidare.
Prova att ominstallera drivrutinen för nätverkskortet.
Vad har du för dator/operativsystem?
installerat om och uppdaterat drivisar till ingen nytta.Jag har Xp på en Acerdator.stationär. Ska prova et annat kort i veckan.
uffe_gus , jag skall komma med ett par huggskott kanske.

du har två av samma nätverkskort och det bara är en av dem som tappar
anslutning eller??
skifta isåfall kort!

eftersom det är radiovågor det handlar om , ställ dem inte så nära varanda
och gärna en bra bit från routern, jag har varit med om att bärbara som hamnar innom ett par meter från routern , slutar att fungera.
och testa med att byta kanal i hela systemet, när dessa problem uppstår.
Båda står en bit från routern. Ska kolla med ett annat nätverkskort.
Hör av mig snart.

Uffe
Är det någon som vet vad detta betyder? Kommer fån dlink-loggen på en dir 635.
[INFO] Sun Nov 11 19:29:33 2007 Wireless system with MAC address 001B11E8DA2B disconnected for reason: Received Deauthentication.
trådlös anslutning med MAC address 001B11E8DA2B
anslutningen avbruten

om du inte känner till denna macadress, så är det någon utomstående
som har försökt att ansluta

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem