Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Trojaner i massor

Trojaner i massor

Har fått in trojaner i massor. De har lagt sig i mappen Fonts. Trodde att jag skulle bara kunna byta mappen mot en annan, kopierad från en frisk dator men det gick inte alls. Ser inte trojanerna men de är cirka 20000 filer i mappen som inte syns. Nån som kan något klurigt sätt att få bort dom? Mitt virusprogram , Norton, känner inte igen dom. Verkar ha ändelsen .zip.
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

uffe_gus , hur i sjutton vet du att det är trojaner. ???
vet du så mycket , kan du väl berätta resten, varför låta oss gissa oss fram
det klasiska att ta bort allt
är att formatera om disken
men det är inget jag rekomenderar.
Sanslöst, den här tråden får nog Göcke städa ur lite så trådstartaren kan hitta inlägg som rör hans problem.

För att se filerna i t e x utforskaren så går du in under verktyg/mappalternativ och under visning i rutan du får upp kryssar du i och ur så att innehållet syns på det sätt du vill.

Sen undrar jag också hur du vet att det är trojaner? Vilken/vilka sidor har du besökt för att få in alla dessa i datorn?

Ändelsen .zip på filnamnen talar bara om att innehållet i filerna är komprimerat och såvitt jag vet kan ingenting hända med en zip-fil. Den kan innehålla skräp men så länge den ligger orörd på disken börjar den inte helt plötsligt hitta på dumheter.
Annons
Hej uffe-gus!
Jag skulle prova att köra superantispyware som du tankar hem gratis och se vad det hittar! Har kört det själv och det har gjort nytta flera gånger.
för övrigt tycker jag synd om dig som startar en tråd och nästan bara får massa skitsvar,he,he,ho,ho,håller med tompaxox helt otroligt!
denna tråden är städad från lekstugan som en del medlemmar hade i natt

menar uffe_gus att få hjälp så önskar jag att han skriver ett svar i denna tråden.

vh göcke
Trend Micro rapporterar via onlinescanning BKDR+ nåt jag tappat bort för stunden.EA. Verkar inte normalt med 2GB i fontmappen med bl.a en fil som heter a.exe. Kommer popups oavbrutet att jag måste köpa ett virusprogram av dom.TrendMicro tog bort en del men det verkar bara vara tillfälligt. Så fort nätverkskabeln är i som kommer tio popups per minut. När jag skannar med mitt norton hittar han inget. Orkar inte mer så i morgon,söndag, formaterar jag. Tack iaf.

Uffe
uffe_gus , synd att du inte skrev det redan i din start av tråden.
och vad det var trend micro hade hittat.

men lycka till i alla fall
Jag har inget större förtroende för Nortons program. Prova att stänga av Norton och ladda ner Nod32, finns ett "provapågratisalternativ". Om inte Nod32 hittar något så behöver du inte vara särskilt nervös för några virus.

Nu var det länge sedan jag körde något anti-ad program själv men Ad-aware funkade bra förut, finns kanske bättre idag men ett sådant program ihop med Nod32 borde hitta dina problem tycker jag.

2 Gb verkar lite mycket i fontmappen men inte direkt onormalt om man har mycket fonter. Sen kan du ju alltid köra hijackthis och posta resultatet så kan man se vilka program du har igång och vad som kan tänkas vara skräp.
Ladda ner ett program som heter Trojan Remover...Det rensade min burk

totalt.Kostar en slant,men Du hinner rensa på "prova på"

Lycka till!!
Det finns ju en uppsjö med antispywareprogram. Själv har jag använt Super Antispyware en längre tid, ett bra och välrenommerat program. Kanske läge att uttömma den typen av möjligheter innan du brutaliserar din dator...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem