Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windowsklockan drar sig

Windowsklockan drar sig

Hej. Jag har hört nånstans att Windows inbyggda klocka, den i nedre högra hörnet ni vet, drar sig något. Dvs den går några minuter fel på ett par månader eller så. Så även min. Så långt gott och väl. MEN! Nu drar sig den lille rackaren, 5-10, upp till 20 min på ETT PAR TIMMAR. Enormt frustrerande! Internetuppdateringen räcker inte alls till, jag får manuellt uppdatera den flera gånger per dag. Nån som har upplevt samma problem? Fattar inte vad det kan vara. Kanke mitt moderkort (har hört att klockan 'sitter på den' eller nåt :))? Tips om att installera ett tredjepartsprogram undanbedes, det vill jag helst inte göra i första läget, och jag vet hur man gör. :)
Nån????
Antal svar på detta inlägg: 9
Vilken synkroniseringsserver kör du mot?
Hej Augustus XXII
Det är ingen moraklocka ;)

Datorn har ju en krets som svänger och avger pulser som styr din cpu mm, denna del kallas klocka (oscillator) och klockpulser kommer från den.

Det jag tror kan inträffa i ditt fall är att din dators cpu helt enkelt blir överhettad, kanske din cpu fläckt stannat,
då kan detta problem uppstå

men det kan också vara andra orsaker.
tex ett program som helt enkelt tar hela cpu-n s tid till förfogande. eller att man har lekt med att överklocka.osv

säkert att det finns flera här på forumet som kan tipsa ov vad det kan vara.

/göcke

Rob: time.windows eller time.nist.gov, spelar ingen roll, samma problem.
Göcke: Inget av det du nämnde ovan stämmer in i mitt fall.
Annons
Jag tror ditt batteri,i datan börjar att ledsna.
Eller som jag råkade utför i helgen att Hårddisken krachade.
Det föregicks av att klockan sackade efter flera timmar bara när den stog i skärmsläckarläge.
Hej
Ni har tur !
Min XP gör så ibland att den går exakt 24 timmar för tidigt .
Har inte funderat på det men nu undrar jag….
Ha det så bra!
Peter!!!

Klicka på klockan,och tryck tidszon.
Där skall stå GMT+1,och inget annat.
Leif
Ja ja ja
tidzon och allt är som det ska , det har jag kollat !
men dator funkar bra..och allt..

Men det finns andra saker som gör mig ont i skallen
Zone Alarm pro sista v, jag misstänker att den har en backhåll , stor som en planet !
Är det andra som misstänker samma sak ?
Ha det.
Peter; Senaste versionen av ZoneAlarm Pro suger. Den funka inte alls på min dator. De stod bara att sidan inte kunde visas när jag blädra runt på internet. E det de problemet du menar?
Min version är 5.0.590.043 och den funkar felfritt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem