Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Mobilt bredband

Mobilt bredband

Jag har nu Glocalnet och abonnemanget ska förlängas i början på nästa år.
För att kunna använda min dator på landet i sommar så funderar jag på att säga upp mitt ADSL och välja mobilt. Någon som har erfarenhet om vilken operatör som är bäst.
Jag betalar idag 199:- i månaden för 2 MB.

Ge mej lite tips!!
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Själv kör jag Tele2:s mobila bredband. Det fungerar jättebra och de ska nu höja hastigheten till 7.2 Mb. Vad priset blir för detta vet jag inte men gissningsvis runt 200 - 250:- i månaden. Nu betalar jag 99:- i månaden. Kul att kunna sitta en regnig dag i förtältet och surfa.
[http://www.prisjakt.nu/mobilt_bredband/?ref=12]
Har själv Mobilt bredband via telenor,,,funkar bra,,,
Annons
Jag har Telenor mobilt bredband och får ca 380 K-bit i sommarstugan, vilket jag tycker är ganska segt, men det funkar. Hemma i stan får jag ca 1,7 M-bit. Jag rekommenderar dig att bjuda ut någon kompis som har det alternativ som du funderar på för att se om det verkligen funkar i den sommarstuga. Allt beror ju på hur nära masten du är och huruvida du har fri sikt eller inte.
Joanna!!

Jag citerar:

Fick hem ett USB-modem från tele2 för ett tag sedan medans jag väntade på mitt ADSL. Blev tyvär inte alls imponerad. Hade en tanke på att använda det i sommarstugan osv, men dels så gick det oftast otroligt långsamt och 2 ggr av 3 så frös hela datorn, varpå jag blev tvungen att klippa strömmen.
I dagsläget funderar jag snarare på att välja gamla trygga telia.
Slut på citat!!

Första året kostar det 99:-. Sedan 199:-. Du bor ju strategiskt mitt i Sverige.
Så du har alla möjligheter att få bra förbindelse. Jag har 8 MB. Bor mitt i smeten. Men ibland är det segt. Vad blir det inte då med ett mobilt modem.
Är du medveten om var gränsen går för olika MB.

Jag har inget mobilt bredband själv. Tycker det verkar för bra. Då blir man skeptisk. Lusläs det finstilta innan du bestämmer dig.

Jag vill inte påstå att operatörerna ljuger, men dom berättar inte hela sanningen. He,he!! Fråga dom som har varit utomlands.
Bra täckning via nya NMT nätet vad det verkar, vet dock inte vad det kostar.

http://www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=4912&ssoid=68922
Jag har tele2's mobila bredband.
Det har strulat 3 ggr på ett halv år, o då har jag fått byta sim-kort och det kostar 50:- varje gång.
Va beredd att sim-kortet kan bara gå sönder hux-flux, och eftersom bredbandet inte är så snabbt här ute i landsbyggden så kan man inte förvänta sig att det ska gå snabbt.. Kommer upp i ca 0,3mbit.
Men om du inte laddar hem större filer så är det mobila bredbandet ganska bra.
Tänkte bara komentera leiake med trygga telia.
Jag har ett sk. mobilt bredband med telia.
Det fungerar mellan 5-60 minuter sedan blir jag utkastad från internet och måste dra ur modemet och sätta i det igen för att kunna fortsätta.
Telia svara bara att masten är överbelastad, vi är 2 stycken i byn som har mobil och mobilt internet varav det bara är jag som är ute och surfar dagtid.
Det räcker alltså enligt telia med att det finns en som brukar deras nät så blir det överbelastning.

Ska prova på nmts mobila bredband i veckan så skriver jag hur det fungerar för mej.

Det verkar ju lovande på papperet.
Jag har telia betalar 89 kr/mån och då surfar jag fritt 19,00 -07,00 vardag och hela helgen från 19,00 fredag är det fritt. funkar 100%
Glöm detta med 2Mbit i Telias nät om du ska använda datorn på landet. Enl Telia klarar dagens 3G-master max 384Kb, för att få 2Mb så måste det finnas wlan i tillgängligt. I det kommnde Turbo 3G ska det gå att få hastigheter på upp till 2Mb.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem