Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Startproblem och tidssyncproblem

Startproblem och tidssyncproblem

Tar idag upp 2 problem som IS löser. Har en Acer Ferrari 3400 och en extern HD, Lacie Porsche 500 GB som standard. Om den externa HD:n är igång när Ferrarin startas stängs den ner efter ca 30 s. Det går inte att starta om med startknappen. Om man tar ur batteriet och ansluter laddningskabeln på nytt startar Ferrarin med inkopplad HD. Eftersom batteriet har varit ur visar datum 1/1 2003 kl 0101. Någon som kan förklara???
Det andra problemmet är när man skall synka datum o tid via internet. Brukar använda ntp.lth.se men får felmeddelande att RPC-servern inte är tillgänglig. Har läst på andra forum men har inte lyckats lösa problemet. Kanske man skall starta om några ggr, hehe som en ISare ofta skriver.
Antal svar på detta inlägg: 3
Beträffande problem 2 så löste det sig genom omstart. Nu funkar alltså internet tidssyncningen med NTP servern från Lunds Tekniska Högskola.
ja se omstart är ju alltid en bra början.... men problem 1....???
Kanske turordningsfel i BIOS???Måste kolla!
har du godkänt att boota i från USB så kan du få konstiga starter.
stäng av USB bootmöjligheten i bios, om det går.

har du ingen resett funktion på ferrarin ??
istället för att rycka batteriet, andra bärbara har en funktion i powerknappen, att man måste hålla den intryckt en längre stund, ca 10sek
eller så
Efter min arbetsdag på kliniken i Stockholm har jag följande att meddela:
Ringde Acer-supporen som trodde att drivrutinerna var gamla. Han pratade fort och opedagogiskt och jag framförde att jag hade den senaste drivrutinen för moderkortet Chipset 2.4.1.0 men att jag skulle gå till en annan sida som han läste upp så fort att det var svårt att fatta. Allväl den nya URL han framförde var ju samma som jag hittat på Acers FTP server så man var tillbaka på ruta 1.
Jag undrade varför datum o tid ändrade sig när man tog bort drivbatteriet och då sa han att backup batteriet till moderkortet var dåligt och att behandlingen var att skicka datorn till tyskland under ca 3 v och få batteriet utbytt till en kostnad av ca 3000 kr (har ingen garanti längre). Ringde en kompis som är duktig och han skulle byta batteriet för 300 kr. Jag har mkt dålig erfarenhet av fabrikssupporter...är vi flera som har det. Som vanligt är problemet löst genom "trial and error". Och Göcke har som alltid rätt, visst kan man resetta Ferrarin genom att trycka ner startknappen minst 6 s. Så ikväll startar Ferrarin med eller utan extern HD och processorn funkar utmärkt. Jag ändrade på BIOS , ingen floopy disk, någon USB annat än network fanns inte...network sist
.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem